Vækstteamet for det blå Danmark vil i morgen fredag præsentere sine anbefalinger til regeringen, hvor det vil fremgå, at Danmark skal udvikles til et globalt maritimt kraftcenter gennem en ny national strategi. Et ambitiøst, men nødvendigt mål for at få flere skibe under dansk flag, lyder det.

Samtidig skal der udformes en investeringsstrategi for at tiltrække kapital fra udenlandske investorer gennem klare, forudsigelige og konkurrencedygtige skatteregler.

ShippingWatch er i besiddelse af det, der højst sandsynligt er de endelige anbefalinger i form af et katalog af forslag, der fremlægges af regeringens nedsatte vækstteam med formand Jesper Lok i spidsen sammen med erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

Udvidelse af DIS-ordningen

I anbefalingerne indgår bl.a. en udvidelse af DIS-skatteordningen. Det indebærer, at rederne i olie- og vindindustrien i Nordsøen kan udbetale nettoløn til besætninger ombord på skibene.

Samtidig skal der indføres gunstige skatteregler - den såkaldte montørordning - for udsendte danske ansatte i den maritime industri.

En ordning, som industrien i flere år har ønsket, men som ifølge vækstteamet kan vise sig at være problematisk i forhold til EU's statsstøtteregler.

Minister: EU kan bremse dansk tonnageskat  

Ifølge vækstteamet er udgangspunktet for udviklingen af dansk skibsfart godt, men der foregår i øjeblikket et globalt udskilningsløb, hvor selv stærke, internationale aktører presses og konsoliderer sig på et uforudsigeligt og konkurrencepræget marked påvirket af lave fragtrater, overkapacitet og stigende omkostninger til opfyldelse af miljøkrav.

Hovedpunkter i vækstteamets anbefalinger:

  • En udvidelse af DIS-skatteordningen, så besætninger på offshore-skibe omfattes med alle aktiviteter, og dansk arbejdskraft gøres konkurrencedygtig med andre lande.
  • Der skal arbejdes for at fremme kvalitetsskibsfart på lige konkurrencevilkår. Heri ligger også, at man ved nabotjek skal sikre, at den danske regulering er på linje med sammenlignelige nationer.
  • Registreringsafgiften i forbindelse med indflagning af handelsskibe omlægges, så den i form og niveau svarer til sammenlignelige skibsfartsnationer med henblik på at gøre det mere attraktivt at flage ind i Danmark.
  • Der skal udarbejdes en investeringsstrategi for at tiltrække kapital til Det blå Danmark og andre danske styrkepositioner, og behovet for tiltrækning af udenlandske investorer med henblik på at styrke Danmarks position som globalt førende maritim nation undersøges.
  • Finansieringsmulighederne for SMV’er og rederier, f.eks. i regi af Vækstfonden, styrkes.
  • Etablering af ét point of contact for rederier og andre virksomheder, der ønsker at etablere sig i Danmark. Det skaber en strømlinet offentlig service, som kan sikre klarhed, transparens og forudsigelighed samt lettere kontakt til de danske myndigheder.
  • I forbindelse med tiltrækning af udenlandske maritime investorer skal der sikres klare, forudsigelige og konkurrencedygtige skatteregler samt hurtig og effektiv sagsbehandling.

Rederne: Dansk EU-nederlag vil være stærkt overraskende  

Socialdemokratiet stiller krav til udvidelse af DIS

Leverandører: Skatteordning kan gavne tusindvis af ansatte

Regeringen får politisk støtte til bedre skattevilkår i Nordsøen  

Her er Søfartsstyrelsens plan for 2017