ShippingWatch

Ledigheden for navigatører på højeste niveau i ti år

Ledigheden blandt medlemmerne i Søfartens Ledere steg ved udgangen af januar til 5,06 pct. Det er første gang i ti år, at ledigheden sniger sig over fem pct. Fagforeningen forventer, at den fortsat vil ligge højt de kommende måneder.

Problemerne inden for både shipping og oliebranchen får nu arbejdsløsheden blandt navigatører til at stige til det højeste niveau i ti år.

Ifølge fagforeningen Søfartens Ledere var ledigheden blandt medlemmerne på 5,06 pct. ved udgangen af januar. Det er første gang i et årti, at ledigheden sniger sig over fem pct.

"Den høje ledighed skyldes primært de lave fragtrater, der presser både container- og tørlastsegmentet, og den lave oliepris som har ramt offshoresektoren meget hårdt, også i Norge," siger Peter Friis Jespersen, job- og karrierekonsulent i Søfartens Ledere, i en meddelelse på foreningens hjemmeside.

Massefyring i Maersk Supply Service rammer officerer hårdt

Han forventer, at ledigheden vil fortsætte med at være høj, da mange af de seneste års nedskæringer først slår igennem nu.

"Når vi kommer ind i april, vil mange af de opsagte medlemmer i for eksempel Maersk Supply Service dukke op i ledighedsstatistikken, da deres opsigelsesperioder udløber der. Vi gør alt, hvad vi kan for at hjælpe dem i den situation, de står i, men desværre vil ikke alle fortsætte direkte videre i ny beskæftigelse," udtaler Peter Friis Jespersen.

Da ShippingWatch talte med Søfartens Ledere i december, lå ledigheden på 3,5 pct. I samme periode af 2015 lå tallet på 1,8 pct., oplyste fagforeningen dengang.

"Dagen efter fyringen blev jeg ringet op af et rederi"

"Mange tidligere kolleger spørger mig, om jeg ved, hvor der er arbejde"

Lasse troede at et job hos Maersk var for evigt

Efter halvåndet år med fyringer: Stemningen er trykket

Navigatører mister 4000 kr om måneden på Esvagt-aftale

Forsiden lige nu

Olieindustrien skrotter rekordmange rigge

Der blev sendt flere dybvands-rigge til ophugning i tredje kvartal i år end nogensinde før, og det tyder på et marked, der nok aldrig helt kommer sig. Det skriver Bloomberg.

Fondene sidder tungt på toppen af dansk shipping

Dansk erhvervsliv er generelt ejet af fonde og familier, og shippingindustrien er ingen undtagelse. ShippingWatch undersøger hvor overskuddene bliver kanaliseret hen. Og hvad fondene gør, hvis de maritime virksomheder giver underskud. Eller virksomheden bliver solgt.

Salget vokser i schweizisk DSV-konkurrent

Omsætningen vokser i schweiziske Panalpina, som konkurrerer med den danske logistikkoncern DSV. Til gengæld falder driftsindtjeningen, viser regnskabet for tredje kvartal.

Vitol er bekymret over kurdisk konflikt

Der er en risiko for, at eksporten bliver ramt af konflikten i det nordlige Irak, hvor den irakiske hær har overtaget en række oliefelter i Kirkuk-regionen. Det siger Vitoals topchef til Financial Times.

Tyske banker fanget i dyre skibskontrakter

Nødlidende tyske shippingbanker har i årevis været låst af dyre skibskontrakter med management-selskaber, der har forhindret banker i at sælge ud af skibe. Det kan ændre sig nu, vurderer kilder over for Shippingwatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere