ShippingWatch

Sunkne Maersk-skibe indeholder tonsvis af olie

De to skibe fra Maersk Supply Service, som sank ud for Frankrig sidste år, indeholder i alt 192.000 liter olie og olierester. Det viser en opgørelse over farlige stoffer i skibenes tanke. Rederiet bekræfter tallene. Skibene bør enten tømmes eller bjærges, mener miljøekspert.

Maersk Searcher et AHTS-skib med en kapacitet på 3.500 dwt. Det sank sammen med Maersk Shipper i december sidste år.

Der er op til 192.000 liter brændstof, olie og olierester i tankene på de to Maersk-skibe, som sank ud for Frankrigs kyst sidste december og nu ligger på havets bund nær en maritim naturpark.

I et brev til det danske udenrigsministerium, som ShippingWatch har modtaget via en aktindsigt, skriver den franske ambassade, at der er betydelige mængder af olie ombord på de forliste skibe.

Ifølge ambassaden har Maersk Supply Service oplyst til de franske myndigheder, at tankene indeholder omkring 192 m3 af forskellige former for olie. Heraf er knap 100 m3 brændstof og dieselolie.

Maersk Supply Service bekræfter oplysningerne om olien på de forliste skibe, som begge ligger omkring 150 meter under havets overflade. Rederiet understreger dog, at der ikke er tegn på olieudslip fra vragene.

"Vi kan bekræfte, at oplysningerne hidrører fra skibets Green Passport, som også er delt med de franske myndigheder i forbindelse med forliset,” siger COO Claus Bachmann til ShippingWatch.

"Som beskrevet i pressemeddelelsen fra Prefecture Maritime de l'Atlantique 15. marts 2017 foretog vi en inspektion af skibsvragene i januar og konstaterede i den forbindelse ingen olielæk. Denne inspektion foregik med deltagelse af en repræsentant fra Prefecture Maritime de l'Atlantique," lyder det i en skriftlig kommentar.

Olien kan blive pumpet

De to skibe Maersk Shipper og Maersk Searcher sank natten til 22. december sidste år, da de blev slæbt efter et tredje skib, Maersk Battler, på vej til ophugning på et værft i Tyrkiet.

Dagen efter ulykken udsendte Maersk Supply Service en meddelelse til ShippingWatch, hvor der stod, at skibene "var blevet tømt for smøreolie og dieselolie", inden de drog afsted fra Fredericia ti dage inden ulykken.

Når der alligevel er olie i tankene, skyldes det, at det er rester, som svarer til cirka seks pct. af den samlede tankkapacitet, oplyser rederiet.

Maersk Supply Service afviser olieudslip ved forlis

Forliset af de to skibe har vakt opsigt hos miljøorganisationer i Frankrig, fordi de gik ned nær naturparken d'lrois. Den franske miljøminister Ségolène Royal er desuden gået ind i sagen og har sendt et brev til den danske erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

Den Maritime Havarikommission, den franske kystvagt og Maersk Supply Service arbejder nu sammen om at undersøge, hvorfor skibene forliste. Der skal samtidig tages stilling til, hvad der skal stilles op med vragene, som ligger på henholdsvis 145 og 155 meters dybde.

I sin seneste opdatering om sagen 1. marts skrev den franske kystvagt, at rederiet skal overvåge skibene de næste tre år. Er der tegn på forurening, så kan Maersk Supply Service blive tvunget til at pumpe tankene, hvilket er både svært og særdeles dyrt.

Ekspert er bekymret for miljøet

Allerede nu peger en dansk ekspert i havforurening imidlertid på, at skibene enten bør pumpes eller bjærges af hensyn til miljøet.

Denne udsivning af forskellige typer af olie (...) kan medføre en uacceptabel kronisk olieforurening"

Hans Ulrik Riisgård, professor, SDU
Professor Hans Ulrik Riisgård fra Biologisk Institut på Syddansk Universitet har fået forelaget brevet fra ambassaden. Han hæfter sig især ved, at den franske kystvagt oplyser, at fly har observeret "regelmæssig dannelse af oliefilm" på havoverfladen, hvor skibene sank.

Det tyder på, at der er sivet olie ud af vragene, mener han.

"Denne udsivning af forskellige typer af olie, hvoraf nogle indeholder polyaromatiske hydrocarboner, som er særligt giftige, kan medføre en uacceptabel kronisk olieforurening, som giver skader på de levende organismer i havet og selv i meget små mængder giver afsmag i fisk og skaldyr. Derfor bør olien fjernes fra vragene, eller vragene bjærges," siger Hans Ulrik Riisgård til ShippingWatch.

Normalt med olie ombord

Mens de farlige stoffer udgør en miljøfare, så er der intet usædvanligt i, at der er olie ombord på skibe, som er på vej til at blive ophugget.

Når et rederi skal pensionere et skib, så bliver det solgt til et værft, som betaler for skrotmetallet. Men det resterende brændstof på skibet er også penge værd, og derfor ryger det ofte med i handlen, fortæller Frank Stuer-Lauridsen, CEO i konsulenthuset Litehauz og ekspert i ophugning.

"Et skib har selvfølgelig ikke brug for brændstof, når det bliver slæbt. Men i det øjeblik at man sælger skibet, så sælger man det med alle de værdigenstande, som er ombord. Det inkluderer brændstof," siger han.

"Så hvis der ligger 100 ton dieselolie i tanken, så sælger man også det. Det har ophuggerne formentlig betalt for, og derfor bliver skibet først tømt, når det ankommer, i det her tilfælde i Tyrkiet," siger Frank Stuer-Lauridsen til ShippingWatch.

Ifølge Litehauz findes ingen regler for, hvor meget olie et skib må indeholde, når det bliver solgt til ophugning.

Nye franske krav til Maersks sunkne supplyskibe

Havarikommission åbner undersøgelse af Maersk-ulykke

Ministerium bekræfter fransk brev om forliste Maersk-skibe

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Monjasa-retssagen rullede videre, mens tre store danske rederier aflagde regnskab, Torm annoncerede ansøgning om børsnotering i New York, og regeringen kom med vækstpakke i løbet af ugen. Alt sammen noget, der blev til overskrifter på ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere