Arbejdet med nye, digitale løsninger, der skal gøre Maersk-gruppens transportaktiviteter mere fleksible og smarte, er så småt undervejs. Det fortæller den afgående bestyrelsesformand, Michael Pram Rasmussen, på tirsdagens generalforsamling i Bella Center.

Den kommende formand vil holde et øget fokus på den digitale side af strategien"

— Michael Pram Ramussen, afgående bestyrelsesformand, Maersk-gruppen
"Der er oprettet en tværgående, separat digital organisation, og nye arbejdsgange er ved at blive introduceret. Antallet af digitale produkter omfatter nu mere end 15 prototyper," fortæller Michael Pram Rasmussen.

Containerrederiet Maersk Line har indgået aftaler med blandt andet Alibaba og IBM, der skal hjælpe det digitale på vej, og satsningen på området vil fortsætte for fuld kraft, lover Michael Pram Rasmussen, der tirsdag bliver afløst på formandsposten af Jim Hagemann Snabe.

"Den kommende formand vil holde et øget fokus på den digitale side af strategien og bidrage med relevant erfaring fra sit arbejde som administrerende direktør i SAP (tysk softwarevirksomhed, red.) og i bestyrelserne i Siemens, Danske Bank og World Economic Forum USA," siger den afgående formand.

De digitale løsninger skal blandt andet benyttes til at knytte transport- og logistikdivisionerne, der blandt andet tæller Maersk Line, havneselskabet APM Terminals og logistikdivisionen Damco, tættere sammen, så de kan tilbyde en mere komplet kundeoplevelse.

Det er et brud med den tidligere strategi, hvor Maersk-divisionerne i højere grad blev drevet som selvstændige selskaber.

Samarbejde med it-giganter

Maersk Line har i løbet af de seneste par måneder annonceret samarbejder med forskellige it-selskaber, hvor især partnerskabet med den kinesiske onlinehandelsgigant Alibaba er blevet bemærket.

Et initiativ, som har inspireret blandt andet konkurrenterne Zim, Cosco og CMA CGM til også at gå sammen med Alibaba.

Analytiker og CEO Lars Jensen fra Seaintelligence Consulting fortalte for nylig til ShippingWatch, at de nye samarbejder hos Maersk Line og konkurrenterne kun er de første skud på en hel underskov af digitale projekter, som containerrederne vil kaste sig ud i i år.

"Containerrederne har forstået nu, at digitaliseringen kommer. Men der er ikke nogen, der ved præcis hvilken teknologisk platform, der kommer til at blive den nye standard. Derfor er devisen: lad os prøve at lancere en masse forskellige pilotprojekter på samme tid. Så når man hører nyhederne om, at der er nye samarbejder i gang, så er det ikke nødvendigvis dem, der bliver fremtidens løsninger. I stedet vil vi se en vildtvoksende skov af pilotforsøg, som kan virke kaotisk," sagde han.

Krav fra kunderne

Interessen for digitalisering blandt containerrederierne skyldes ikke mindst højere krav fra kunderne om at kunne levere tidssvarende løsninger.

Senest lød der tirsdag morgen forud for generalforsamlingen kritik fra speditionsselskabet Flexport i Finans af Maersk Line.

"I dag kræver det stadigvæk en masse manuelt arbejde at købe og sælge skibsfragt, spore det og booke det. Og i de situationer, hvor det rent faktisk foregår digitalt, er teknologien gammel og svær at integrere med andre systemer. Derfor er transaktionsomkostningerne meget høje, ligesom virksomhederne og kunderne savner mere transparens og kontrol med fragten, mens den bevæger sig. Det er nødt til at ændre sig," siger CEO Ryan Petersen om Maersk Line.

Flexport: Maersk har ikke lært at værdsætte det digitale felt  

Sådan vil Maersk Line digitalisere flåden  

Maersk øger fokus på online containerbooking efter Alibaba-forsøg