De norske rederier oplevede i 2016 et markant større fald i omsætningen, end der var forventet på forhånd, og heller ikke 2017 spås til at blive meget bedre.

Det viser en netop offentliggjort konjunkturrapport for 2017 fra Norges Rederiforbund, der har spurgt sine medlemmer om forventningerne til det kommende år.

Mens rederierne på forhånd ventede et omsætningsfald på 3 pct. i 2016, blev facit en reduktion på hele 16 pct. til 234 mia. norske kr., fremgår det.

Samtidig medførte krisen i det norske offshoremarked, at 8.300 personer i rederierne blev ledige sidste år. Dermed har krisen kostet 15.600 arbejdspladser på to år, fremgår det af rederiforbundets tal.

Yderligere dyk i 2017

For 2017 forventer rederiforbundets medlemmer, at omsætningen igen vil falde, denne gang med 10 pct.

Også antallet af oplagte fartøjer fortsatte med at stige sidste år.

I undersøgelsen, som tæller shortsea-, deepsea- og offshore service-rederier samt rigselskaber, fremgår det, at rederiforbundets medlemmer i februar i år havde 158 skibe og 25 rigge oplagt. Det er en stigning på henholdsvis 57 skibe og ni rigge sammenlignet med februar sidste år.

"Situationen er meget krævende indenfor offshore service og offshore entreprenørvirksomhed. Af i alt 550 skibe ligger mere end hvert fjerde offshoreskib nu oplagt. Det samme gør næsten halvdelen af vores medlemmers rigflåde," udtaler Sturla Henriksen, rederiforbundets adm. direktør.

Mens Norge fortsat er medlemmernes vigtigste enkeltmarked, noterer rederiforbundet, at syv ud af ti norske kr. af rederiernes indtægter forventes at blive hentet fra udlandet i 2017.

Norsk selskab i kæmpehandel med 15 borerigge  

Fredriksen klar med nyt rigselskab

Rigselskaber ser spirrende tegn på bedring

Overfyldt offshoremarked hæmmer norsk storværft