Kapringen af et tankskib ud for Somalias kyst tidligere på ugen viser den fortsatte pirattrussel i et af verdens travleste shippingstræder, og at der eksisterer en risiko som også kan ramme mulighederne for at lede efter olie i landet ved Afrikas Horns,, siger en embedsmand fra FN.

"Det her er absolut en tilbagevenden af pirattruslen," siger Alan Cole, chef for FN's Global Maritime Programme, i forbindelse med kapringen d. 13. marts af tankskibet Aris 13 i farvandet ud for Somalias Puntland-region.

Tankskibet var det første skib,som blev kapret og tilbageholdt ud for den afrikanske østkyst i fem år. Kapringer i regionen førte til store problemer for international shipping i årene fra omkring 2001 til 2012, der toppede med 176 angreb i 2011. Antallet af angreb faldt efterfølgende, bl.a. på baggrund af EU's indsats mod pirateri.

Aris 13 blev frigivet af piraterne sent torsdag, og skibet er nu i Puntland-regionens maritime politis varetægt, oplyser en talsmand, der ikke vil udtale sig om, hvorvidt der er betalt løsesum til piraterne.

Somalia, der prøver at lægge årtier med borgerkrig bag sig, arbejder for at få udenlandske selskaber til at lede efter olie og gas i farvandene. Pirateri udgør i den forbindelse "et tilbageskridt" i regeringens bestræbelser, siger Alan Cole.

Sandsynlighed for olie- og gasreserver

Somalias regering vil især gerne have selskaber som Shell, ExxonMobil, og BP til at vende tilbage og genoptage efterforskningen, idet der vurderes at være sandsynlige reserver af kulbrinte. Regeringen har været i forhandlinger med de nævnte selskaber om at genoptage kontrakter, der ellers har været i bero et stykke tid.

IHS vurderede i januar 2016, at der var en stigende risiko for pirateri i Somalia, samt at størstedelen af de kommercielle skibe i området ikke længere sejlede med privatansatte sikkerhedsvagter om bord på grund af de høje omkostninger og et indtryk af, at der ikke længere er en betydelig fare i området. Somalias regering har også advaret om, at ulovligt fiskeri fra udenlandske skibe truer indbyggernes levebrød, hvilket potentielt kan tvinge nogle personer til at ty til pirateri.

Somalia's farvande er svært tilgængelige og svære at patruljere, og der var ingen EU flådefartøjer i området, da det seneste tankskib blev kapret, siger Alan Cole fra FN. Skibet kan have sejlet for tæt på kysten og for langsomt, vurderer han.

"De dele af Somalia er stadig meget farlige," siger Cole.

"Skibene er nødt til at tage skridt for at beskytte sig selv."

Pirater i Somalia frigiver tankskib og besætning  

Navigatører frygter for sikkerheden ved Somalia  

Rederiforeningen afventer udviklingen i Somalia