ShippingWatch

Royal Arctic Line-skibe skal under grønlandsk flag

Rederiet skal have "sin rod i, at det er et grønlandsk foretagende," og derfor skal en større andel af rederiets flåde i fremtiden sejle under grønlandsk flag, fortæller CEO Verner Hammeken i et interview med ShippingWatch.

Royal Arctic Line sigter nu imod, at en stor del af flåden i fremtiden skal sejle under grønlandsk flag og ikke dansk flag.

Det er klart, at det vil ændre arbejdsforholdene for nogen og skabe muligheder for andre.

Verner Hammeken, CEO, Royal Arctic Line
Sådan lyder meldingen fra CEO Verner Hammeken til ShippingWatch ovenpå rekordregnskabet fra rederiet, der blev offentliggjort tidligere på ugen.

Og faktisk er planerne, som omhandler rederiets bygdeskibe, allerede skudt i gang. Fire nybygninger, som er på vej, bliver nemlig udstyret med grønlandsk flag, og derudover er forventningen, at yderligere to bygdeskibe, der blev leveret sidste år, og som hører under DIS-ordningen i dag, på et tidspunkt skal omflages til grønlandsk flag.

"Det handler meget om symbolik, men vi tror på, at identiteten for Royal Arctic Line skal have sin rod i, at det er et grønlandsk foretagende. Ved at holde os til skibe under henholdsvis 3000 og 500 bruttoton, kan vi spare penge på de krav, der er til de mindre størrelser," siger Verner Hammeken til ShippingWatch.

Ændrer vilkår "for nogen"

Der er tale om ambitioner, som først lige er blevet meldt ud internt i rederiet.

"Vi har ikke rigtig fået noget respons fra medarbejderne endnu, men det er klart, at det vil ændre arbejdsforholdene for nogen og skabe muligheder for andre,” fortæller Verner Hammeken til ShippingWatch og uddyber:

"I første omgang rammer det måske 48 eksisterende medarbejdere, og så har vi de her tre skibe på Atlanten med Eimskip, der bliver lagt ind i et fælles operatørselskab. Det kan godt gå hen og ramme omkring 100 mennesker, som enten skal foretage et valg, eller anvendes på andre måder eller på anden måde afløses af noget andet."

Han henviser til samarbejdet med Eimskip, hvor de tre skibe i aftalen bliver lagt ind i et fælles operatørselskab, "der får til opgave at gøre det så billigt som muligt, men selvfølgelig på meget forsvarlige vilkår," som Verner Hammeken tidligere har fortalt til ShippingWatch.

Her klargjorde han, at det langt fra er givet, at skibene skal sejle under DIS-ordningen.

Royal Arctic Line klar til at kappe bånd til Danmark

Socialt ansvar

Med den grønlandske ordning for bygdeskibene mener han, at det bliver nemmere for rederiet at aftage grønlandske dimittender, som bliver uddannet på den maritime skole i Grønland.

”Grønlandsk flag betyder, at vi har et socialt ansvar i at hjælpe til med at få bygget uddannelsen op af grønlandske skibsførere. De muligheder er lettere, når vi tager mindre enheder i brug, altså skibe under henholdsvis 3000 og 500 bruttoton. Og de fire nye bygdeskibe, vi bygger nu, bliver optimeret i det henseende."

Netop ved at holde skibsstørrelserne til under 3000 bruttoton og 500 bruttoton øges mulighederne ifølge ham for at bruge de besætningstyper, der uddannes i Grønland.

 

Eimskip og Royal Arctic Line meddelte i januar, at de tilsammen har bestilt tre containerskibe, som bliver bygget i Kina og forventes leveret i marts 2019. Eimskip står for to af skibe, mens Royal Arctic Line bestiller et enkelt.

Symbolsk betydning

Med det grønlandske flag tiltrækker rederiet derfor en anden målgruppe, mener Verner Hammeken, der dog tilføjer, at det rent bemandingsmæssigt "i bund og grund næsten er det samme," om skibene hører under det danske, grønlandske eller DIS' flag.

”Det har ikke nogen forskel på hverken sikkerhed eller formaliteter, sejladsplanlægning osv. Det har symbolsk betydning, men også den praktiske betydning, at vi har en større tiltrækningskraft for de dimittender, der kommer ud af den grønlandske maritime skole,” siger han.

Adskiller arbejdsvilkårerne under grønlandsk flag sig fra dansk flag og DIS?

”Det facto synes jeg ikke, at man kan sige, at de er ret meget anderledes. Det er nok den samme størrelse besætning, vi opererer med. De tidligere skibe var af en størrelse, hvor vi var tvunget til at bruge DIS. Nu holder vi os indenfor en skibsstørrelse, hvor vi rent bemandingsmæssigt kan holde antallet nede, og hvor vi kan stille mindre formelle krav til besætningen, og det giver helt automatisk et andet marked.”

Rekordtal

Udmeldingen kommer efter, at Royal Arctic Line i denne uge kunne præsentere et rekordregnskab for 2016, hvor det blev til et overskud på 98 mio. kr. efter skat. Et resultat, der blev realiseret dels ud fra omkostningstilpasninger samt en mængdeforøgelse på 13 pct.

Royal Arctic Line fik rekordresultat i 2016

”Vi er rigtig stolte over det her resultat. Det er positivt, at Grønland oplevede vækst i 2016, men vi synes også selv, at vi har bidraget til det her resultat, og det er ganske vigtigt for os, fordi vi går nogle hårde tider i møde med dyrere skibe og den nye havn i Nuuk. Det er ret vigtigt for os, at vi har det her resultat at starte ud med,” siger Verner Hammeken.

I 2017 forventer Royal Arctic Line et overskud på mellem 20 og 30 mio. kr. efter skat. Det skyldes blandt andet stigende omkostninger i form af nye skibe og den nybyggede havn i Nuuk, som rederiet betaler til nu, og hvor der er tale om en investering på omkring 650 mio. kr.

Overblik - Royal Arctic Lines flåde i dag

Følgende er rederiets flåde af skibe og de respektive flagregi, fartøjerne hører under i dag.

Skibe

Arina Arctica – DIS

Irena Arctica – DIS

Mary Arctica – DIS

Nuka Arctica – DIS

Naja Arctica – DIS

 

Bygdeskibe

Minik Arctica – DIS

Angaju Ittuk – Denmark

Anguteq Ittuk – Denmark

Aqqaluk Ittuk – Denmark

Johanna Kristina – Denmark

Pajuttaat – DIS

Ivalo Arctica – DIS

Kilde: IMO's skibsregister

Royal Arctic Line fik rekordresultat i 2016

Royal Arctic Line får leveret sidste skib fra Polen

Eimskip og Royal Arctic Line bestiller tre containerskibe

Forsiden lige nu

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere