Regeringen har opbakning fra støttepartiet Dansk Folkeparti om bedre skattevilkår for redere og ansatte i Nordsøen, når erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) i løbet af i år fremlægger sin vækstplan for søfarten og den maritime sektor i Danmark.

I vores oplæg vil det fremgå, at aftaleparterne skal inddrages i udformningen. Jeg har svært ved at se en aftale, hvor vi ikke har begge parter med.

— Hans Kristian Skibby, erhvervs- og vækstordfører i DF.
Vækstplanen forventes at indeholde en udvidelse af sømandsskatten til at gælde offshoreskibe, hvor rederne udbetaler nettoløn til de søfarende på skibe i Dansk Internationalt Skibsregister (S). Samtidig er Dansk Folkeparti også parate til at støtte forslag om mere gunstige skatteforhold for montører i den maritime branche, siger partiets erhvervsordfører Hans Kristian Skibby til ShippingWatch.

Jesper Lok skubber vækstteamets ambitioner i vejret  

De to forslag om en udvidelse af DIS-ordningen og en montørordning har i årevis stået øverst på ønskesedlerne til skiftende regeringer fra henholdsvis de to rederiforeninger og brancheorganisationen Danske Maritime, der ønsker skattefrihed for montører, hvor deres arbejdsgivere kan nøjes med at udbetale nettoløn til medarbejderne i lighed med rederierne i DIS-ordningen.

Skatteregningen skal finansieres

"Vi mener, der bør findes en model, hvor vi får specialskibe i offshore ind under DIS-ordningen. Samtidig ser vi meget gerne, at også en montørordning for alle offshore-relaterede medarbejdere, der arbejder uden for Danmark, kommer med i vækstplanen. Danske ansatte konkurrerer med udenlandske kollegaer, som har langt bedre skatteforhold, end vi har i Danmark," siger Hans Kristian Skibby.

Tilsammen er de to initiativer anslået til at koste omkring 110 mio. kr. i form af mistede skatteindtægter for staten med henholdsvis 60 mio. kr. for DIS i offshore og omkring 50 mio. kr. ved en montørordning.

 

"De to ordninger er vi parate til at få med i en maritim vækstplan, hvis vi kan finde finansieringen til et forslag, som der er flertal for. Problemet er, at vi ikke altid er enige om, hvor pengene til forslagene skal findes," siger Hans Kristian Skibby.

Han understreger, at der for begge ordninger skal findes en model, hvor arbejdsmarkedets parter får indflydelse på, hvordan de skal udmøntes:

"I vores oplæg vil det fremgå, at aftaleparterne skal inddrages i udformningen. Jeg har svært ved at se en aftale, hvor vi ikke har begge parter med."

Pres på EU-Kommissionen

Erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen har for nylig sendt et brev til EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager, hvor han understregede vigtigheden af, at Danmark undersøger mulighederne for at udvide DIS-ordningen.

Minister presser EU for skattelempelser i Nordsøen  

Samtidig gav Brian Mikkelsen i et skriftligt interview med ShippingWatch i januar i år udtryk for, at han især vil holde øje med en udvidelse af DIS-ordningen, og at det er en del af regeringsgrundlaget at forbedre søfartens rammevilkår:

"Det er præcis den linje, som vi vil forfølge med den kommende vækstplan, og her er det klart, at jeg vil interessere mig særligt for vækstteamets syn på en eventuel udvidelse af DIS-ordningen. Det, regner jeg med, vil komme op i forbindelse med vækstteamets anbefalinger, og så vil vi i regeringen tage stilling til, hvordan vi fylder kød på vores høje ambitioner for dansk søfart," fastslog Brian Mikkelsen.

Navigatører: Dansk søfartspolitik er slået fejl  

Socialdemokratiet er ikke vendt tilbage på henvendelser fra ShippingWatch om partiets holdning.

Regeringen nedsatte i maj et vækstteam, som i marts forventes at komme med sit forslag og konklusioner til regeringen.  Formanden for vækstteamet er Jesper Lok, bestyrelsesformand i J. Lauritzen.

Jesper Lok: Vækstteam skal imødegå shippings kriser

Brian Mikkelsen: Jeg vil interessere mig særligt for DIS  

Danske Maritime: Mikkelsen bør også være positiv over for montørordning

Her er det blå erhvervslivs ønsker til Brian Mikkelsen  

Ansatte i Det Blå Danmark tjener rigtig godt  

Maersk Supply Service afskediger hver fjerde ansat på land  

Rederne: Derfor skal DIS-ordningen udvides til Nordsøen    

Massefyring i Maersk Supply Service rammer officerer hårdt