ShippingWatch

EU frygter misbrug af tonnageskat i flere lande

Flere EU-lande bevæger sig ifølge Henrik Mørch, direktør i EU-Kommissionen, på kanten af de tilladte statsstøtteregler, fordi tonnageskatten udvides til mere, bl.a. i offshore, end den er beregnet til. Det skriver Lloyd's List.

Flere EU-lande udfordrer den gunstige tonnageskat og udvider ordningen, så aktiviteter også uden for shipping nyder godt af statsstøtteordningen, som kræver EU-Kommissionens godkendelse.

Det sagde Henrik Mørch, direktør i EU-Kommissionens konkurrencedirektorat, forleden på den årlige konference i European Maritime Law Organisation i London. Det skriver Lloyd's List.

Sverige indfører tonnageskat fra 1. januar 2017

Henrik Mørch peger på olierigge, olieplatforme, uddybningsfartøjer og fortjenester på salg af skibe, som flere EU-lande forsøger at få ind under tonnagebeskatning.

Det er et særligt problem i sydeuropæiske medlemslande, selv om også andre lande også forsøger at udvide skatteordningen. Ifølge Henrik Mørch har EU-Kommissionen haft vanskelige diskussioner med medlemskande om, hvad der er rendyrket maritim søtransport, og hvad der ikke er:

"Vi mener, vi vil se flere tilfælde, men vi følger udviklingen nøje for at finde den rette balance, der tager hensyn til søfarten og samtidig sikre effektiv konkurrence i markedet."

Skatteministeriet ved ikke hvad tonnageskatten koster

Især den græske tonnagebeskatning har været i søgelyset, og EU-Kommissionen har tidligere truet med at indbringe landets ordning for domstolen med mindre landet retter ind.

EU varsler retssag om Grækenlands skatteregler i shipping

Regeringen vil lempe destinationskrav i tonnageskat

Græsk skattefrygt blusser op igen

Flere lande på strandhugst blandt de græske redere

EU åbner for kommentarer til statsstøtte-forslag

 

 

Forsiden lige nu

Forsvaret indkalder nye vidner i Monjasa-sagen

Forsvaret har indkaldt en hidtil ukendt bunkerdirektør og en tidligere medarbejder fra et omstridt skattelyselskab i ankesagen mod bunkervirksomheden Monjasa. Det er stifter Jan Jacobsen selv, som har fundet frem til vidnerne og skaffet nye dokumenter i sagen.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere