ShippingWatch

Regeringen vil lempe destinationskrav i tonnageskat

Skatteminister Karsten Lauritzen kommer nu de rederier i møde, som på grund af Skats tolkning af reglerne ikke har kunnet opnå tonnageskat ved destinationer på havet.

Der er udsigt til en snarlig afklaring for de rederier, som er ramt af den såkaldte destinationsproblematik. Det fremgår af et svar, som skatteminister Karsten Lauritzen har sendt til Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening.

"Regeringen er positiv i forhold til en lempelse af destinationskravet i forhold til det, der i dag følger af Skats praksis. Hvis en lempelse måtte kræve en lovændring, vil regeringen arbejde for, at dette sker i det kommende folketingsår," skriver skatteministeren i brevet, som ShippingWatch er i besiddelse af.

Problematikken handler om definitionen af, hvad der er en destination i den forstand, at skibet kan opnå tonnageskat. Skat har nemlig ændret deres opfattelse af, hvad en destination er for skibe, og finder nu, at skibe kun sejler til en destination i lovens forstand, hvis de sejler til havne eller faste anlæg. Sejler et skib derimod mellem to destinationer på havet, fx to skibe, kan skibet ifølge Skat ikke kvalificere til de særlige skatteordninger for søfarten.

Den definition kan Danmarks Rederiforening ikke genkende, og rederiernes tilgang til sagen fik opbakning, da Højesteret den 27. maj i en dom gik stik imod Skats nye opfattelse af "destination".

"Nu vil vi se på, hvordan SKAT i midten af oktober vil tage højde for Højesterets klare tale. Skaber det ikke klarhed, så ser vi frem til, at ministeren vil gå til Folketinget med en løsning. Det er i hvert fald godt nyt, at Karsten Lauritzen så klart stempler ind i den her sag, så vi kan sikre de jobs, som lige nu svæver i usikkerhed," siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

Som ShippingWatch tidligere har beskrevet, er flere danske rederier utilfredse med, at Skat fortolker EU's’ retningslinjer mere restriktivt end myndighederne i visse andre EU-lande. Det gælder rederier, der leverer mandskab, bunkerolie og andre forsyninger til søs, skal beskattes efter de almindelige skatteregler og kan ikke komme ind under de gunstige regler for tonnagebeskatning, der gælder for langt hovedparten af danske rederier.

Flere rederier i opgør med Skat om tonnagebeskatning

Konservative vil have sømandsskat med i 2025-plan

Troels Lund klar til at diskutere DIS-forbedringer

Regeringen parat til at styrke Danmark som flagstat

Forsiden lige nu

Der flyder flere containere igennem Rotterdam Havn

Rotterdam Havn har set en stigning på 10 pct. i mængden af containere i årets første ni måneder. Til gengæld falder volumen af olie og kul, hvilket skyldes den grønne omstilling, fortæller havnens CEO.

DOF Subsea finder ny COO

Offshorerederiet DOF Subsea har fundet sin nye COO, der skal stå for rederiets driftsstrategi og den daglige operation, oplyser det norske rederi.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere