ShippingWatch

Gældsramt norsk offshore-rederi vil undgå Røkke

Det norske offshore-rederi Olympic Shipping vil ikke lade sig opkøbe af Kjell Inge Røkke og hans Aker-koncern, selv om selskabet er plaget af stor gæld. Sporene fra Akers overtagelse af Rem Offshore skræmmer, siger leder til norsk avis.

Konsolideringen af den norske offshore-branche er i fuld gang efter, at den lave oliepris har sendt både leverandører og rederier i knæ.

Indtil videre har rigmanden Kjell Inge Røkke og hans Aker-koncern ført an i opkøbsræset, senest med overtagelsen af rederiet Rem Offshore, mens landsmændene Kristian Siem og John Frederiksen også står klar i kulissen.

Men det er ikke alle, der er lige begejstrede for, hvordan Kjell Inge Røkke er gået til opgaven. Særligt hans opkøb af Rem Offshore har vakt bekymring i dele af branchen, skriver Dagens Næringsliv torsdag.

Røkkes fremgangsmåde med overtagelsen af Rem Offshore var en advarsel. Akers model passer ikke til os."

Stig Remøy, leder, Olympic Shipping
I forbindelse med opkøbet blokerede Aker for en refinansiering af rederiet og fusionerede det i stedet med Solstad Offshore mod flere aktionærers vilje. Ifølge DN.no har hovedaktionær Åge Remhøy siden beskrevet det som et "tvangsægteskab."

Næste mål for Røkke kunne muligvis være Olympic Shipping. Ligesom Rem Offshore har rederiet hjemme i Sunnmøre i Herøy. Det har samtidig en gæld i milliardklassen og flere skibe i oplæg. Men Kjell Inge Røkke får ikke lov til at købe selskabet, siger ejer Stig Remhøy, bror til Åge Remhøy.

Istedet håber han på, at det er muligt at bevare det lokale ejerskab af rederiet. Ikke mindst fordi offshore-rederier er en vigtigt arbejdsgiver i området, hvor Havila Shipping og Bourbon Offshore også ligger.

"Røkkes fremgangsmåde med overtagelsen af Rem Offshore var en advarsel. Akers model passer ikke til os. Nu er Rem Offshore væk, borte fra Sunnmøre. Det er en større tragedie for Sunnmøre, at Sunnmøre mistede kontrollen over Rem Offshore, end at vi tabte 100 mio. kr. på vores investering i Rem Offshore," siger Stig Remøy og peger på, at han hellere vil have John Frederiksen ind som investor.

Dagens Næringsliv har været i kontakt med Aker, der dog ikke ønsker at kommentere kritikken.

Sådan vil Kristian Siem løse den norske offshore-knude

Konsolidering i norsk offshore er kun lige begyndt

Norges største shippingprofiler på spring til at købe Farstad

Ny norsk offshore-fusion ønsker at få flere med

 

Forsiden lige nu

Bagmandspolitiet kalder sagen mod Monjasa "usædvanlig"

SØIK erkender, at politiet kunne have fået en uafhængig vurdering af en afgørende brændstofsrapport i sagen mod Monjasa og Jan Jacobsen, der mandag blev frifundet. Det siger vicestatsadvokaten til ShippingWatch, hvor han kalder sagen "usædvanlig".

"Shippingindustrien kan være fuldstændig ændret om fem til ti år"

I løbet af det næste årti kan shippingindustrien komme til at se fuldstændig anderledes ud, skriver Danmarks Skibskredit i ny rapport. Rederierne har fået øjnene op for risikoen for mindre efterspørgselsvækst i fremtiden, siger analysechef Christopher Rex til ShippingWatch.

Advokathus må træde ud af OW-sagen

Advokathuset Bruun & Hjejle udtræder af sagen mod den tidligere daglige ledelse i OW Bunker pga. inhabilitet ifølge dagbladet Børsen. ATP bekræfter oplysningerne over for ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere