ShippingWatch

Sådan vil britisk euro-exit ramme shippingsektoren

I en ny analyse ser ratingbureauet Moody's på, hvordan Storbritanniens mulige exit fra EU kan risikere at påvirke landets shippingsektor.

Vælger Storbritannien at træde ud af EU vil det skabe en længere periode med usikkerhed, som uden tvivl vil ramme landets selskabers kreditværdighed negativt, herunder også landets shippingselskaber og havne, skriver ratingbureauet Moody's i en ananlyse.

"Mange virksomheder vil sandsynligvis bremse investeringerne, indtil konsekvenserne af en "brexit" står klart for handel, investeringer, regler og lønomkostninger," lyder vurderingen.

Det vil dog tage flere år, før en formel exit er gennemført, og i den tid vil der formentlig blive forhandlet om alternative aftaler, som kan dæmpe noget af slaget.

"Den største kortsigtede risiko fra en "brexit" for selskaberne, er den usikkerhed som følger i forhold til handelsrelationer, industrireguleringer og arbejdskraftens mobilitet. Vi forventer, at nogle selskaber vil bremse investeringer, indtil der er mere klarhed over de områder. Men med en tidslinje på to år, før en "brexit" slår igennem, er der sandsynligvis kun få, hvis overhovedet nogen, ændringer af rating i den nærmeste fremtid," siger Richard Morawets, som er group credit officer for corporate finance group hos Moody's og står bag rapporten.

Landets shippingselskaber og havne vil blive påvirket af enhver ændring i handelsniveauet mellem Storbritannien og EU, skriver Moody's.

"Men vi tror på, at eventuelle negative påvirkninger vil blive afbødet af enten alternative handelsaftaler mellem Storbritannien og EU eller ved at sprede handlen til andre regioner."

Verdenshandlen fortsætter sit voldsomme dyk

Britiske investeringer i nordsøolie styrtdykker

Britisk shipping lokker med gratis medlemsskab

Forsiden lige nu

T.K.B. Shipping lægger OW-strid bag sig med nyt plus

Det danske tørlastrederi T.K.B. Shipping er tilbage i plus i regnskabsåret 2016/17 efter et uvant underskud sidste år, som skyldtes, at selskabet var nødsaget til at betale to gange for brændstof købt af konkursramte OW Bunker.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere