I 2015 fandt 85 skibe deres endeligt og dermed er antallet af mistede skibe det laveste i ti år.

Det fremgår af en opgørelse fra forsikringsgruppen Allianz, der netop har udsendt tallene for 2015.

Tre savnes fortsat efter Thorco-forlis  

Antallet af mistede skibe faldt dermed tre procent i forhold til 2014, hvor man mistede 88 skibe. Men set over hele det seneste tiår, ligger antallet markant under gennemsnittet. Således er gennemsnittet for de seneste ti år 123 mistede skibe om året.

Forsikringsgruppen tilskriver forbedringen, at udbredelsen af en bedre sikkerhedskultur er taget til og at rederier er blevet bedre til selv at regulere omkring sikkerheden. Samtidig dækker tallene dog over iøjnefaldende forskelle på geografisk plan, hvor en fjerdedel af alle tab (22 skibe) sker i den maritime region i det sydlige Kina, Indokina, Indonesien og Filippinerne. Det mønster har gentaget sig, da den samme region ifølge Allianz har toppet ulykkesstatistikkerne de sidste ti år.

60 procent af skibene, der gik tabt, var fiskerbåde (16 skibe) eller fragtskibe i ordets bredeste forstand (36 skibe), hvilket samtidig har fået værdien af mistet gods til at sige for første gang i tre år, skriver Allianz i opgørelsen.

Som den mest almindelige årsag til, at skibe forliser, nævnes dårligt vejr.

Cowi: Antal ulykker i Nordsøen kan reduceres  

Forsikringsbranchen har fået en lurende risiko på havet  

Amerikansk kystvagt afholder høring om El Faro-forlis