Ratingbureauet Moody's ændrer i en ny analyse sit syn på shippingindustrien fra stabilt til negativt. Det er det svage marked for både tørlast og container, der nu får ratingbureauet til at nedjustere forventningerne til shipping et år til halvandet ud i fremtiden, lyder det. Den negative rating betyder kort og godt, at Moody's forventer en forværring af de fundamentale markedsvilkår i shipping.

"Selv om tanksegmentet fortsætter med at levere stærke resultater, forventer vi, at det samlede gab mellem udbud og efterspørgsel vil overstige to procent i 2016 og sandsynligvis ind i 2017 drevet af et fortsat stort antal nye skibe på et tidspunkt, hvor efterspørgslen på tørlast- og containerskibe er afdæmpet," skriver Moody's, hvis seneste analyse kom i november 2015.

Derfor vil det samlede driftsresultatet for de shippingselskaber, som Moody's ser på, sandsynligvis falde med en lav encifret procentdel. Tidligere forventede Moody's en vækst i driftsresultaterne, men de lave fragtrater i tørlast og container har ændret den forventning. Eksempelvis faldt tørlastindekset Baltic Dry til et historisk lavpunkt i februar til 290 point, mens de nuværende spotrater rammer så lavt et niveau, at de ikke dækker rederiernes driftsudgifter.

Her er planen for det nye rederi BW Dry Cargo  

Flere tørlastrederier har i forsøget på at ændre de gustne forhold udskudt eller helt annulleret nye skibe, mens yngre Capesize-skibe er blevet sendt til skrot. Moody's medgiver også, at aflyste ordrer og udskydelser har ligget på et højt niveau, og at ophugningen er accelereret siden årets begyndelse. Alligevel er raterne fortsat under hårdt pres, noteres det. Derfor forventer bureauet, at væksten i udbud vil overgå efterspørgselsvæksten med omkring 2,5 procent det kommende år.

Kilde: Moody's

Se større grafik her

For containersegmentet ser det værre ud med et hul på tre procent mellem udbud og efterspørgsel i 2016. Det vil bare være med til at holde raterne lave, skriver Moody's. Konsolideringen blandt nogle af de store containerredere som CMA CGM's opkøb af Singapore-rederiet Nol og sammenlægningen af de to kinesiske statsejede selskaber Cosco og China Shipping Group kan forbedre de involverede selskabers profitabilitet, men det vil først blive tydeligt efter et stykke tid, noterer Moody's.

Bedre for tank

Selv om det grundlæggende ser svært ud for shippingindustrien, har alle nydt godt af den lave oliepris og heraf lavere udgifter til brændstof det seneste års tid. Siden Moody's sidste analyse er priserne blevet ved med at falde med hele 26 procent til 182 dollars per ton.

Moody's sænker forventninger til indtjeningen i shipping  

"Selv om omkostninger til brændstof er den største post for containerrederne (fordi de betaler alle rejseomkostninger, inklusiv brændstof), har de videregivet fordelene ved lave brændstofudgifter til kunder via lavere fragtrater, hvilket begrænser fordelen," skriver Moody's og fortsætter:

"Udsigterne for både tørlast og container er negativ, mens vi har et stabilt syn på tanksegmentet. Den lave pris på råolie vil fortsætte med at booste efterspørgslen på tankskibe, selv om overkapacitet vil begrænse potentielle fordele på fragtrater."

Standard & Poor's sænker udsigterne for Maersk  

Skibskreditten: Lav oliepris kan øge overkapacitet  

Moody's: Ingen lyspunkter for verdensøkonomien de kommende år