Hanjin Shipping fortsætter kampen mod den tårnhøje gæld på 600 procent på summen aktiverne og lancerer nu en redningsplan, der skal løfte selskabet ud af gældsspiralen.

Hanjin Shipping, der er et af Koreas store familieejede selskaber, sætter i den forbindelse sit kontor i London, containerterminal i Kwangyang i Korea og varemærker under Hanjin Shipping til salg for at nedbringe gælden til under 400 procent af aktivernes værdi. Lykkes det, kvalificerer Hanjin Shipping sig til at modtage hjælp fra en statslig koreansk redningspulje, der kan indskyde 1,2 billioner won (1 milliard dollars, red.) i selskabet.

Det skriver Korea Economic Daily.

Sidste år annoncerede The Financial Services Commission og Ministry of Oceans and Fisheries, at man i lyset af de svære vilkår på verdenshavene ville etablere en skibsfond, der skulle hjælpe landets maritime selskaber med at genvinde konkurrencekraften. Fonden var rettet mod selskaber, der havde en gældsgearing på maksimalt 400 procent af aktiverne.

Containerterminal i Kwangyang. Kilde: Hanjin Shipping PR

Før Hanjin Shipping kommer inden for den målgruppe, skal selskabet hente 800 billioner won (670 millioner dollars, red.) i kapital, skriver mediet.

Indsatsen i kampen for at nedbringe gearingen i gælden startede allerede tidligere i år, da Hanjin udstedte hybridobligationer til en værdi af 220 billioner won (184 millioner dollars, red.), som Korean Airlines købte. Det reducerede gældsgearingen i selskabet fra 800 til 600 procent. Og for at nå i mål med de sidste 200 procentpoint, har Hanjin Shipping altså besluttet at sælge sit London-kontor, en containerterminal og diverse registrerede varemærker.

Udover at nedbringe gælden til 400 procent via diverse frasalg, skal Hanjin Shipping desuden forhandle med kreditorerne om at nedbringe gælden.

Drewry tror på fusion af HMM og Hanjin  

Også Hyundai Merchant Marine, som har været rygtet som en mulig fusionspartner for Hanjin Shipping, arbejder på at nedbringe sin gæld og komme i land med en restruktureringsplan. På møder med skibsredere i London, New York og Singapore forhandler rederiet om af få nedsat prisen på charteraftalerne, ligesom der den 17. marts er planlagt et møde med kreditorerne, hvor der skal forhandles om en nedsættelse af gælden i selskabet.

Her er rederierne der klemmes af HMM's dybe krise  

Drewry tror på fusion af HMM og Hanjin  

Koreansk shippingkæmpe truer partnere med kollaps