2015 slog for alvor bunden ud af Koreas største shippinggruppe Hyndai Merchant Marine (HMM), som i det forgangne år fik et underskud på 627 milliarder koreanske won (524,9 millioner dollars) eller 3,5 milliarder danske kroner. I 2014 havde gruppen et overskud på 21,8 milliarder koreanske won, skriver flere nyhedsmedier.

Omsætningen faldt med 12,3 procent målt år til år på grund af det store fald i raterne hos både skibe i tørlast og container. Alt imens forsøger gruppens ledelse at finde veje ud af krisen, hvor et salg af rederiets tankflåde seneste har været oppe at vende. Bestyrelsesformanden Hyun Jeong-eun, der også sidder for bordenden i bestyrelsen for Hyundai-gruppen, trådte for nylig tilbage, hvilket skulle give de resterende bestyrelsesmedlemmer plads til en lidt mere aggressiv tilgang for at skubbe restruktureringen igennem, forklarede en talsmand fra selskabet.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Samtidig er det besluttet at reducere selskabets aktiekapital betydeligt til 170,3 milliarder won (143 millioner dollars) fra i dag 1,2 billioner koreanske won. Beslutningen skal godkendes i denne uge. Det stod for alvor klar, hvor store problemer HMM var i, da ledelsen med topchef Paik Hoon Lee måtte sende et brev ud til sine forretningspartnere, hvori man truede med kollaps, hvis ikke kontrakter på skibe blev genforhandlet til en helt anden pris end den oprindelige.

"Markedet står over for en virkelig svær situation. Set i det lys, hvor alle shippingselskaber er i vanskeligheder, taler HMM med sine redere (chartrere), som HMM har indgået kontrakter med, da markedet var boomende og med højere charterrater på over 150 procent sammenlignet med den nuværende markedspris, for at justere charterbetalinger til det nuværende markedsniveau. Der er desuden rygter om, at mange tørlastredere genforhandler charteromkostninger med skibejere. HMM beder ikke sine forretningspartnere, som har langvarige relationer til HMM, om at tage ansvar, men om i fællesskab at nå en win-win situation på langt sigt gennem genforhandlinger af charterkontrakterne," skrev HMM i en mail til ShippingWatch for nylig om situationen.

Drewry tror på fusion af HMM og Hanjin  

Deutsche Bank: Så risikabel er HMM's krise for rederne  

HMM's bestyrelsesformand træder tilbage  

Her er tallet som HMM presser sine partnere med