ShippingWatch

Få skibe kan sparke ballastvand i gang

Belgien har som land nummer 48 ratificeret konventionen for ballastvand. Dermed mangler der minimale 0,18 procent tonnage for at sætte gang i konventionen.

Belgien er det seneste land i rækken til at ratificere konventionen for ballastvand, oplyser FN's søfartsorgan IMO. En konvention, der hele tiden synes lige på kanten til at kunne svinge i den rigtige retning og træde i kraft. Belgien er land nummer 48 til at ratificere konventionen, der kræver, at 30 lande har blåstemplet konventionen, mens 35 procent af den globale flåde skal stå bag.

Netop mængden af tonnage har været den største bremseklods for konventionen, som i den grad har trukket i langdrag og har tvunget flere leverandører af rensesystemerne til at væbne sig med tålmodighed, selvom der for flere år siden er postet betydelige summer i at udvikle teknologien. Med Belgien kommer den samlede tonnage op på 34,82 procent og er altså bare 0,18 procent fra målet, der kan sætte gang i konventionen.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Ballastvand-konventionen skal sikre, at skibenes ballastvand bliver renset, så invasive arter ikke bliver spredt fra et område til et andet og skader miljøforholdene i havene rund omkring. I slutningen af 2015 ratificerede tre lande konventionen, hvilket fik flere til at tro på, at kravene nu var opfyldt, og at reglerne ville træde i kraft til november næste år, altså et år efter, at forholdene er opfyldt.

Kitack Lim, der i januar overtog posten som generalsekretær for IMO, opfordrer alle lande, der endnu ikke har ratificeret konventionen til at gøre det. Ud over ballastvand har Belgien også godkendt Hongkong-konventionen, som skal sikre bæredygtig ophugning af skibe. En konvention, der om nogen er langt fra mål med bare fire lande i hus.

40 lande og 40 procent af den globale handelsflåde skal have ratificeret konventionen, før den kan træde i kraft, hvilket først vil ske 24 måneder senere.

Herreløs hjemmeside om ballastvand dukket op før appelsag

Krav til ballastvand udsat mindst et år

Redere i USA støtter omstridt ballastvandtest

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere