Belgien er det seneste land i rækken til at ratificere konventionen for ballastvand, oplyser FN's søfartsorgan IMO. En konvention, der hele tiden synes lige på kanten til at kunne svinge i den rigtige retning og træde i kraft. Belgien er land nummer 48 til at ratificere konventionen, der kræver, at 30 lande har blåstemplet konventionen, mens 35 procent af den globale flåde skal stå bag.

Netop mængden af tonnage har været den største bremseklods for konventionen, som i den grad har trukket i langdrag og har tvunget flere leverandører af rensesystemerne til at væbne sig med tålmodighed, selvom der for flere år siden er postet betydelige summer i at udvikle teknologien. Med Belgien kommer den samlede tonnage op på 34,82 procent og er altså bare 0,18 procent fra målet, der kan sætte gang i konventionen.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Ballastvand-konventionen skal sikre, at skibenes ballastvand bliver renset, så invasive arter ikke bliver spredt fra et område til et andet og skader miljøforholdene i havene rund omkring. I slutningen af 2015 ratificerede tre lande konventionen, hvilket fik flere til at tro på, at kravene nu var opfyldt, og at reglerne ville træde i kraft til november næste år, altså et år efter, at forholdene er opfyldt.

Kitack Lim, der i januar overtog posten som generalsekretær for IMO, opfordrer alle lande, der endnu ikke har ratificeret konventionen til at gøre det. Ud over ballastvand har Belgien også godkendt Hongkong-konventionen, som skal sikre bæredygtig ophugning af skibe. En konvention, der om nogen er langt fra mål med bare fire lande i hus.

40 lande og 40 procent af den globale handelsflåde skal have ratificeret konventionen, før den kan træde i kraft, hvilket først vil ske 24 måneder senere.

Herreløs hjemmeside om ballastvand dukket op før appelsag

Krav til ballastvand udsat mindst et år  

Redere i USA støtter omstridt ballastvandtest