Shippingmarkederne var under stort pres i 2015, hvor olieprisen fortsatte sit fald og tørlastindustrien for alvor måtte bide tænderne sammen. Amerikanske Forbes har netop offentliggjort sin liste over verdens 500 rigeste, hvor udviklingen for nogle af de rigeste i shipping og transport ridses op. Her er et udpluk.

Øverst finder man den 78-årige Klaus-Michael Kuehne, der lander som nummer 103 på listen med en formue på 10 milliarder dollars. Han er i dag den 9. rigeste i Tyskland og har bevaret sin plads som nummer 103 fra 2015, fremgår det. Klaus-Michael Kuehne blev en del af sin bedstefars logistikselskab Kuehen + Nagel tilbage i 1958 og tog over som CEO i 1966. Gennem sit holdingselskab ejer han i dag 53 procent af det børsnoterede selskab. Han er trådt tilbage som bestyrelsesformand, men har i dag en titel som æresformand for bestyrelsen.

Norsk-fødte John Fredriksen, 71 år, har en formue på 8,5 milliarder dollars via sine mange forskellige selskaber i shipping, olie og fisk. I 2016 indtager han pladsen som nummer 133 og går dermed nogle skridt tilbage sammenlignet med 2015. Han er den rigeste på Cypern, fremgår det af Forbes. Overordnet var 2015 ikke et godt år for John Fredriksen, hvis boreselskab Seadrill faldt med olieprisens drat, mens tørlastrederiet Golden Ocean er faldet med mere end 90 procent på grund af krisen i tørlast. Fredriksen solgte for nylig aktier til en værdi af 510 millioner dollars i fiskekoncernen Marine Harvest, hvilket formentlig skal bruges til at kapitalisere de selskaber, der har det knap så godt for tiden.

På plads nummer 135 finder man ægteparret Gianluigi & Rafaela Aponte, der er grundlæggerne af det schweiziske containerrederi Mediterranean Shipping Company. Aponte har en formue på 8,4 milliarder dollars og ligger på en andenplads over de rigeste i alpelandet. I 2015 var Aponte nummer 170.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

En anden kendt shippingfamilie er israelske Ofer, hvor en af de to brødre Eyal Ofer på 65 år også  lander som nummer 135 med en formue på 8,4 milliarder dollars på shipping og ejendomme. I 2015 var han nummer 156. Eyal Ofer er ifølge Forbes den rigeste mand i Israel, hvor hans far Sammy Ofer startede familiens indtog i shipping. I dag er Eyal Ofer bestyrelsesformand for Ofer Global Group, der har base i Monako, samt i rederiet Zodiac Maritime, som operer mere end 150 skibe.

Broderen Idan Ofer er også en del af verdens rigeste med en formue på 3,7 milliarder dollars. I 2014 gik de to brødre hver til sit, hvor Idan blandt andet ejer Quantum Pacific Group, som har en flåde på mere end 150 tørlast-, tank- og containerskibe. Samtidig kontrollerer han en andel i Israel Corporation, som er et børsnoteret selskab på kemikalier, energi og shipping. I 2015 lå Idan Ofer på en 330-plads.

Fra et af verdens største shippingselskaber Cargill Ocean Transportation finder man flere repræsentanter på listen. Herunder 82-årige Pauline MacMillan Keinath med en formue på 5,7 milliarder dollars og på plads nummer 219. I 2015 lå hun lidt længere nede som nummer 254. Hun er oldebarn af grundlægger W.W. Cargill, som åbnede selskabet tilbage i 1865.

Også søskendetrioen Austen Cargill II, James Cargill II og Marianne Liebmann er oldebørn til grundlæggeren og en del af de 14 arvinger til familieforetagendet. Austen Cargill var indtil 2001 vice president i selskabet og er god for 3,2 milliarder dollars ligesom sine to søskende. De ligger i dag alle som nummer 527 på Forbes liste.

Shippingaktie blandt danske topscorere i 2015

Oliechok har flået russiske rigmænd for milliarder  

Kuehne og Fredriksen har skabt de største formuer i shipping og transport