Det nyligt formede China Cosco Shipping Corporation er i forhandlinger med det franske containerrederi CMA CGM om en alliance, der også bejler til Evergreen Line fra Taiwan og Orient Overseas Container Line fra Hongkong. Hvis de fire ender i en ny kæmpe alliance, vil det decimere de eksisterende alliancer i O3, CKYHE og G6.

Det skriver China Daily.

Avisen har talt med Dong Liwan, en shippingprofessor ved Shanghai Maritime University, der peger på, at planerne om en ny fransk-asiatisk alliance kan ende med at kløve tre af de fire nuværende alliancer på Asien-Europa ruten, henholdsvis 2M, O3, CKYHE og G6.

CMA CGM bekræfter møder om fransk-kinesisk alliance  

"Hvis alliancen bliver endelig, kan den de facto omkalfatre det nuværende shippinglandkort og efterlade de andre rederier i O3, CKYHE og G6 i en usikker situation," siger han til China Daily.

Alliancer mister ben

O3-alliancen vil stå uden CMA CGM og det gamle China Shipping, der nu ligger i China Cosco Shipping Corporation, hvilket vil efterlade United Arab Shipping Co alene om rorpinden i alliancen.

CKYHE består af det tidligere Cosco (nu China Cosco Shipping Corporation , red.), Kawasaki Kisen Kaisha Ltd, Yang Ming Marine Transport Corp, Hanjin Shipping Co Ltd og Evergreen Line.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

G6-alliancen består af Orient Overseas Container Line, American President Lines Ltd, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK Lines and Nippon Yusen Kabushiki Kaisha, hvoraf Orient Overseas Container Line rygtes at være på vej ind i den nye alliance.

Dermed er den eneste uberørte alliance 2M, der består af Maersk Line og partneren Mediterranean Shipping Co SA, MSC.

Større end 2M

Får Cosco Shipping Corporation og CMA CGM held til at smede den nye alliance med de to andre, vil den samlede flådekapacitet løbe op i over tre millioner teu mod 2M's nuværende 2,1 milioner teu, der er fordelt på 193 skibe.

Ifølge avisen kommer initiativet, efter at Maersk Line, Mediterranean Shipping og CMA CGM fik afslag på at forme den såkaldte P3-alliance af de kinesiske myndigheder i 2014. Hvilket betød, at Maersk og MSC efterfølgende slog pjalterne sammen om 2M.

Underdirektør i transportplanlægning ved Institut for Omfattende Transport ved den Nationale Udviklings- og Reformkommission Yin Zhen mener, at CMA CGM derfor er ivrig efter at skabe en ny storalliance med China Cosco Shipping Corp. for at sætte skub i containerordrerne.

"China Cosco Shipping Corp. ønsker at skabe en stærkere alliance, der kan udfordre 2M's opgang på Asien-Europa-ruten, såvel som at kappe båndene med svage alliancepartnere i de nuværende alliancer for at forhindre finansielle tab," siger han.

Ifølge en talsmand fra China Cosco Shipping Corporation vil Evergreen Line og Orient Overseas Container Line blive i deres nuværende alliancer, indtil China Cosco Shipping Corporation er helt færdigfusioneret.

Her lander den nye kinesiske containerspiller  

CMA CGM bekræfter møder om fransk-kinesisk alliance  

Ny kinesisk containerkæmpe: Fusion afgørende for overlevelse