I weekenden valgt miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen at trække sig fra posten efter massivt pres fra Konservative, som i sidste uge udtrykte mistillid til ministeren efter ophedede diskussioner om landbrugspakken og udledning af kvælstoffer.

Det betyder, at den danske maritime industri kan se frem til en ny samarbejds- og diskussionspartner om flere centrale punkter og miljøspørgsmål for industrien. Danmarks Rederiforening har blandt andet lagt pres på ministeren for at få Danmark til at ratificere Hongkong-konventionen, som skal sikre mere bæredygtig ophugning af skibe, så de ikke som i dag lander på strandene i Sydøstasien.

I efteråret holdt Eva Kjer Hansen sig til, at de initiativer, der er i gang i EU, kom på tværs af en ratificering.

"Når Danmark ikke allerede har tiltrådt konventionen skyldes det, at Danmark har lagt vægt på at få EU-reglerne (for ophug, red.) på plads inden ratifikation af konventionen, så ratifikationsprocessen kan ske mest hensigtsmæssigt og med færrest mulige regler," lød det fra ministeren i oktober sidste år.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

På et møde med ledelsesgruppen i Danmarks Rederiforening for nylig præsenterede Eva Kjer Hansen ministeren arbejdet med de juridiske aspekter af en ratificering, som vil blive præsenteret inden for de nærmeste måneder. Herefter kan ministeren umiddelbart beslutte, om Danmark skal foretage den endelige blåstempling af konventionen, som mange i det internationale samfund har ventet på i årevis.

Det arbejde skal en ny minister nu føre videre, mens det også bliver vedkommende ansvar at sikre den nødvendige håndhævelse af svovlreglerne, som skal sikre, at skibe ikke snyder med udledningen af svovl i de danske farvande.

Eva Kjer Hansen trækker sig som minister  

Svovlindhold mere end halveret i Østersøen  

Minister: EU-regler i vejen for Hongkong-konvention