Til trods for en stigning i renteindtægterne fra kerneforretningen, som er udlån til køb af og nybygning af skibe, advarer Danmarks Skibskredit i sit årsregnskab om, at de nuværende pressede markeder kan blive endnu mere pressede, hvis den lave oliepris får skibene til at sætte farten op.

Det skriver Danmarks Skibskredit i sit årsregnskab.

"Shippingmarkedet er stadig præget af, at flådevæksten de seneste år har været væsentlig større end stigningen i efterspørgslen efter søtransport. Overudbuddet af skibe blev ikke absorberet i 2015," skriver banken og tilføjer:

"[...]2015 må samlet set betegnes som endnu et udfordrende år for international skibsfart. Faldet i olieprisen indebærer samtidig en risiko for, at skibene igen begynder at sejle hurtigere. Det vil synliggøre den kapacitetsreserve, der i de seneste år er opbygget i flere segmenter som følge af såkaldt "slow steaming".

Kerneforretning er stigende

Renteindtægterne for udlån til skibe steg fra 565 millioner kroner i 2014 til 623 millioner kroner i 2015. Selskabets udlån til dansk baserede rederier udgjorde 33 procent af det samlede udlån før nedskrivninger. Udlånet til de udenlandske rederier var fordelt på 57 rederier og 19 lande.

Samlet set faldt renteindtægterne, da overskuddet fra finansvirksomhed har været faldende de sidste fire år.

Alligevel blev det til et samlet udbytte til aktionærer på 413 millioner danske kroner, hvoraf den Den Danske Maritime Fond kan glæde sig over at modtage 62 millioner kroner.

Hård konkurrence om kunder

ShippingWatch kunne tidligere på ugen beskrive, hvordan et nyt joint venture med blandt andet shippingbanken NORD LB gik ind i markedet med at refinansierre dårlige lån og investere i resturkturering. Motivationen var, at der i shipping er stor efterspørgsel på kapital.

Efterspørgslen på kapital oplever Danmarks Skibskredit, omend det er hos en anden gruppe kunder. Og her er der fortsat hård konkurrence, skriver seskabet.

"Der kunne konstateres god efterspørgsel efter finansiering i selskabets målgruppe, som består af velrenommerede rederier. Men der er også fortsat et rigeligt udbud af kapital til netop denne gruppe fra andre långivere. Samlet set vurderes konkurrencesituationen at være uforandret, idet nedgangen i kreditmarginalernes størrelse dog synes at være stoppet," skriver selskabet, der kort opsummerer:

"Der er ikke sket nogen større ændringer i konkurrentbilledet."

Selskabet er fortsat i gang med at afsøge muligheder for børsnotering og "er ikke bekendt med, at nogen aktionærer har truffet beslutning om at stille sine aktier til rådighed for en børsintroduktion eller på anden vis sælge aktier i Danmarks Skibskredit."

Regnskab: Faldende nedskrivninger i skibskreditten

Danmarks Skibskredit kvitter samarbejde med Moody's  

Skibskreditten venter mindre overskud for 2015