Brasilianske myndigheder går nu ind i den store international sag om prisaftaler og karteldannelse mellem en lang række bilfærge-rederier. Blandt de selskaber, der undersøges, er de to Wilh. Wilhelmsen ASA joint ventures Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL) og Eukor Car Carriers og Höegh Autoliners, hvor A.P. Møller Maersk har 39 procent af aktierne.

Rederierne mistænkes mere konkret for at have fordelt kunder i mellem sig og for at holde kunstigt høje priser på bilfragt. 80 medarbejderne blandt alle de mistænkte rederier skal ifølge Brasiliens Economic Defence Administrative Commission (konkurrencemyndigheder, red.) gennem møder, telefonsamtaler og e-mails have fordelt kunder mellem sig og opretholdt kunstigt høje priser.

Det skriver flere medier.

Ifølge ShippingWatches oplysninger er Brasilien blot det seneste land i rækken, der sætter de nationale konkurrencemyndigheder på en sag om en række auto-linere, hvor nogle allerede har fået bøder for at overtræde konkurrencelovgivningen i flere lande, herunder af myndighederne i Japan, Kina og Sydafrika.

Benedicte Teigen Gude, der er talsmand i Wilh. Wilhelmsen ASA, der har ejerandele i de mistænkte rederier Wallenius Wilhelmsen Logistics (Sammen med Wallenius Lines) og Eukor Car Carriers (sammen med Hyundai Motor Company og Kia Motors Corporation), bekræfter konkurrencesagen over for ShippingWatch.

Wilhelmsens resultat tynget af konkurrencesager  

Hun afviser dog at uddybe, da Wilh. Wilhelmsen ASA er bundet af konkurrencemyndighedernes regler i forhold til at udtale sig om de verserende sager.

"Vi er bekendt med, at brasilianske myndigheder efterforsker biltransportindustrien, inklusiv Wallenius Wilhelmsen Logistics og Eukor Car Carriers for et muligt brud på brasiliansk ­konkurrencelovgivning. Vi hensatte 200 millioner dollars i tredje kvartal, der er dækkende for den eksponering, vi har gennem den igangværende efterforskning af de to joint-venture selskaber," siger hun til ShippingWatch.

Hun bekræfter samtidig, at de 200 millioner dollars, som Wilh. Wilhelmsen ASA har hensat i regnskabet for tredje kvartal af 2015 skal dække samtlige bødeudgiter i de respektive landes konkurrencesager mod rederiets joint ventures, Wallenius Wilhelmsen Logistics og Eukor Car Carriers.

Vil samarbejde med myndigheder

Benedicte Teigen Gude oplyser desuden, at Wilh. Wilhelmsen ASA endnu ikke har fået nogen henvendelse fra de brasilianske myndigheder, men at selskabet gerne vil samarbejde med myndighederne i forbindelse med undersøgelsen.

Samme melding giver Höegh Autoliners’ koncernchef Ingar Skiaker til Dagens Næringsliv i en email til avisen.

"Vi har set pressemeddelelsen, men har ikke hørt noget fra de pågældende myndigheder. Dersom de kontakter os, vil vi selvfølgelig samarbejde med dem på samme måde, som vi har gjort i alle de andre jurisdiktioner, som har rejst disse sager," skriver han.

Kilde: Höegh Autoliners

EU og USA har stadig konkurrenceundersøgelser i gang mod Wilh. Wilhelmsen ASA-selskaberne, mens de kinesiske myndigheder i følge Dagens Næringsliv gav de to Wilh. Wilhelmsen ASA joint ventures bøder for sammenlagt 440 millioner norske kroner, efter undersøgelsen var bragt til ende i december sidste år. Heraf hæftede Wilh. Wilhelmsen ASAs selskaber angiveligt for de 180 millioner norske kroner.

Bøder fra Japan og Sydafrika til samme selskab løb ifølge Dagens Næringsliv op i 42 millioner dollars.

Wilhelmsens resultat tynget af konkurrencesager

Wilh. Wilhelmsen køber logistikpartnere fri for 200 mio dollars

EU og Maersk Line indgår forlig i kartelsag