Fragtskibet El Faro, der sank under orkanen Joaquin i efteråret 2015, var ud over at være en ældre model også registreret på den amerikanske kystvagts særlige observationsliste over skibe, der stod til at få et ekstra kontroltilsyn. Det kom frem under en høring om El Faros forlis, hvor vidner, implicerede og interessenter bliver afhørt i en offentlig tilgængelig høring foretaget af Marine Board of Investigation.

Det skriver den amerikanske radiostation WKOV, der har hjemme i Jacksonville, FL, hvorfra El Faro stod ud på ulykkesrejsen.

Amerikansk kystvagt afholder høring om El Faro-forlis  

United States Coast Guards kaptajn Kyle McAvoy (Commercial Vessel Compliance Policy Office Chief), der har ansvar for, at skibene i handelsflåden lever op til reglerne, sagde til høringen, at El Faro var blevet udset til at være på deres observationsliste over skibe, der har størst risiko for at opleve hændelser af forskellige karakter.

Observationslisten rummer skibe, som klasseselskaberne har godkendt, men som kystvagten skal følge op på med et kontroleftersyn. Alder, udestående i klassifikationsøjemed, afvigelser, udløbne certifikater, fejl og mangler med mere udløser point til skibene, og når der er akkumuleret nok point for førnævnte, ryger de i risikozonen - på den særlige observationsliste.

I El Faros tilfælde var et helbredsanliggende for et af besætningsmedlemmerne nok til, at skibet "havde nok point" til at blive skubbet over på den særlige observationsliste.

Stedet hvor skibet forliste under mødet med orkanen Joaquin Kilde: Marinetraffic.com

Skibet skulle kontrolleres

Listen skulle have været offentliggjort i dagene omkring El Faros forlis, men blev holdt tilbage, til der var endelig afklaring om skibets endeligt.

"Men for at komme på listen, er der andre faktorer," sagde kaptajn McAvoy under høringen ifølge WKOV.

For hvis ikke El Faro havde haft andre problemer, ville det enlige tilfælde af føromtalte helbredssvigt ikke være nok til at få skibet på observationslisten.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Ifølge kaptajnen betød det, at skibets navn figurerede på listen, og at en inspektør fra den amerikanske kystvagt skulle kontakte skibet ved næste havneanløb for at gennemgå det.

Skibet tog vand ind

Radiostationen WKOV skriver også, at det under høringen kom frem, at skibets kaptajn Michale Davidson bad om hjælp over radioen, kort før skibet sank. Blandt andet fremgår det af en telefonsamtale mellem kaptajnen og en vagtcentral, at der var vand i tre af skibets lastrum, og at skibet havde en krængning på cirka 15 grader. En kontaktperson fik også at vide, at hovedmotoren var sat ud, men fik indtryk af, at skibet stadig havde strøm, da kaptajnen gav udtryk for, at skibets besætning ville pumpe vandet ud af skibet.

Ledelsen i TOTE Services har under høringen understreget, at det alene var kaptajn Michael Davidsons beslutning, at skibet skulle stå ud med en storm på vej samt hvilken rute, skibet skulle sejle. Ledelsen sagde også, at de ikke havde holdt specifikt øje med skibets færd på ruten mod Puerto Rico, heller ikke da den tropiske storm blæste op til orkanstyrke.

Sidenhen har rederiet købt abonnement til vejrudstyr, der anviser alternative ruter i dårligt vejr.

En famille til en af de savnede har desuden rejst forslag om en mere overordnet overvågning af skibe i dårligt vejr i lighed med flyveledere i lufthavne.

Høringen kan i sig selv føre til civilretlige søgsmål, mens det amerikanske justitsministerium kan anklage afhørte på baggrund af oplysninger fremkommet under høringen.

Amerikansk kystvagt afholder høring om El Faro-forlis  

El Faro-reder indgår forlig med pårørende efter tragisk forlis  

Eftersøgningen af El Faros sorte boks er indstillet