Maersk-gruppen, Shell og Qatargas er gået sammen om at udforske mulighederne for nye markeder, hvor LNG kan bruges som drivkraft for handelsflåden. Det skriver Qatargas i en pressemeddelelse.

Hensigtserklæringen, et såkaldt Memorandum of Understanding, blev underskrevet af Maersks CEO, Nils Smedegaard Andersen, samt Shells Mellemøsten-chef, Danny Leek, og Qatargas' administrerende direktør og bestyrelsesformand.

Erklæringen skal ifølge meddelelsen fra Qatargas, der er verdens største naturgasproducent, sikre "en innovativ tilgang til at identificere og udvikle nye markedsmuligheder gennem samarbejde og strategiske partnerskaber".

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Anvendelse af gas som brændstof i skibe kan ifølge parterne være med til at forbedre det miljømæssige aftryk, og aftalen betyder, at selskabet Qatargas 4, der er et joint venture mellem Qatar Petroleum og Shell Gas, skal stille LNG til rådighed, som Maersk Line potentielt skal anvende i nogle af sine handelsskibe.

"Dette samarbejde mellem Qatargas, Maersk og Shell repræsenterer et vigtigt skridt i retningen af at udvikle naturgas til at være et levedygtig brændstof til maritim transport. Den mulige anvendelse af naturgas som brændstof i skibe giver en stor mulighed for både at reducere udledningen af svovloxid og at reducere transportsektorens CO2-aftryk," siger Nils Smedegaard Andersen i meddelelsen.

EU-Kommissionen vil have naturgas sejlet ind fra USA

Bunker Holding og Frederikshavn i aftale om LNG-anlæg

Her er de nye miljøkrav til shipping i 2016