Efter en længere restruktureringsproces for norske Havila Shipping, hvor blandt andet bankerne accepterede at udsætte rentebetalinger og afdrag, mens rederiet forhandler med obligationsejerne, vil sidstnævnte hellere overtage og sælge et af de skibe, der alligevel ligger stille på vandet.

Det skriver Maritime.no.

Det drejer sig om skibet Havila Subsea, der blev leveret i 2011 og som også er pant for et lån på 480 millioner norske kroner. Skibet har været uden kontrakt siden nytår, og obligationsejerne, anført af chefforvalter i Alfred Berg Kapitalforvaltning Tom Hestnes,vil overtage skibet, fordi han mener, at Havila Shipping har overtrådt lånebetingelserne. Tom Hestnes vil sælge skibet for at hente penge til obligationsejerne, der tidligere nedstemte en del af restruktureringsplanen.

"Tre subsea-aktører og redere har taget kontakt til os og sagt, at de ønsker at købe skibet. Det er i alle parters interesse at sælge til en tredjepart, frem for at skibet ligger i bøjerne uden beskæftigelse," siger Tom Hestnes til Maritime.no.

Som en del af låneaftalen indgår der den betingelse, at skibet tilfalder långiverne, hvis betingelserne for lånet ikke overholdes. Det mener Tom Hestnes ifølge Maritime.no ikke, at betingelserne er, eftersom selskabet i en børsmeddelelse har givet udtryk for, at de ikke vil afholde lån og renter fremover, hvilket i hans øjne må ses som en annoncering af et kommende misligehold af lånet.

Ifølge Tom Hestnes kan skibet indbringe mere, end den pant, der pt er i skibet, som er på 240 millioner norske kroner.

Som en del af en aftale med bankerne, har rederiet netop nedskrevet værdierne i selskabet for 1,4 milliarder kroner

Havila får aftale med banker og tager milliardnedskrivning  

Redningsplan for Havila Shipping brudt sammen  

Norsk olierederi slås for overlevelse