Der bliver installeret hovedmotorer udviklet i Frederikshavn, når joint venture gasselskabet UEC, United Ethane Carriers, bestiller fem nybygninger på hver 85.000 kubikmeter, der skal sejle med to-taktsmotorer fra MAN Diesel & Turbo af typen MAN B&W 6G60ME-GI. Skibene er de største til dato, der er udviklet til udelukkende at sejle med ethan og det afspejler sig blandt andet i, at motorerne både kan sejle på ethan og diesel.

Det skriver MAN Diesel & Turbo i en pressemeddelelse.

Motorerne lever op til Tier III-kravene, når de installeres sammen med Exhaust Gas Recirculation (ECR) fra samme producent, der også leverer propellere med drejelige blade. Faktisk de største i det energieffektive Kappel-design i Mk 5-serien, hvor bladene bliver op til 7,6 meter i diameter.

UEC, der har bestilt skibene, er et nyt samarbejde mellem Hartmann Schiffahrts og det Luxemborg-baserede Jaccar Holdings, der med DNV-GL som klasseselskab har bestilt de fem skibe, der ved køllægning ifølge pressemeddelelsen er de største ethanskibe bygget til dato.

Skibene skal bygges på Dalian Shipbuilding Industry Offshore i Kina og bliver 231,6 meter lange og 36,6 meter brede og stikker 12,3 meter. Motorerne skal bygges på MAN B&W-licens i Korea af Hyundai Heavy Industries.

Første skib vil blive sat i søen i midten af 2017.

MAN og Odfjell indgår aftale om retrofit af 11 skibe  

Her er Stena-gruppens miljøsatsning

MAN genopstarter motorproduktion i Danmark