ShippingWatch

Smedegaard: Short sea-strategi i EU er slået fejl

Søfartens rolle i Europa skal revitaliseres, mener den europæiske rederiforening, der foreslår en ny Short Sea 2.0-strategi. "Short sea shipping taber fortsat markedsandele til andre transportformer, siger foreningens nye formand Niels Smedegaard, topchef i DFDS.

EUs mangeårige forsøg på at at øge søfartens andel af transporten mellem de europæiske havne, short sea shipping, er langt fra lykkedes trods en stribe initiativer fra Bruxelles. Søfartens markedsandel er ikke blot stagnerende, men har været direkte faldende de seneste år i forhold til andre transportformer, lastbiler og jernbane. Samtidig står rederierne over for en lang række lovmæssige og administrative krav, der vil vil forværre søfartens konkurrenceevne, mener den europæiske rederiforening ECSA, der i dag har DFDS's topchef Niels Smedegaard som formand.

"Trods mange gode initiativer står vi over for flere uløste problemer. Derfor opfordrer vi til, at der søsættes en ny EU-strategi, en Short Sea 2.0, der kan lindre presset på landbaserede transport- og logistiknetværk, og som samtidig vil reducere miljøbelastningen dramatisk," sagde Niels Smedegaard forleden på et møde i Amsterdam organiseret af det hollandske EU-formandskab, hvor den europæiske rederiforening præsenterede et nyt oplæg i håb om at revitalisere short sea shipping i Europa.

Danske redere opruster i Bruxelles

Niels Smedegaard overtog formandsposten i ECSA ved indgangen til 2016. Han har tidligere markeret som kritiker af den politiske proces og af egne rækker for at have reageret for langsomt på initiativer fra Bruxelles, "hovsa-løsninger".

Oplægget fra de europæiske redere kan læses her.

Europas skibsredere foreslår 16 lavthængende frugter

Ny ECSA-formand vil hovsa-lovgivning til livs

Niels Smedegaard: Shipping klar til at reducere CO2

Niels Smedegaard varmer op som ny ECSA-formand

 

 

Forsiden lige nu

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere