EUs mangeårige forsøg på at at øge søfartens andel af transporten mellem de europæiske havne, short sea shipping, er langt fra lykkedes trods en stribe initiativer fra Bruxelles. Søfartens markedsandel er ikke blot stagnerende, men har været direkte faldende de seneste år i forhold til andre transportformer, lastbiler og jernbane. Samtidig står rederierne over for en lang række lovmæssige og administrative krav, der vil vil forværre søfartens konkurrenceevne, mener den europæiske rederiforening ECSA, der i dag har DFDS's topchef Niels Smedegaard som formand.

"Trods mange gode initiativer står vi over for flere uløste problemer. Derfor opfordrer vi til, at der søsættes en ny EU-strategi, en Short Sea 2.0, der kan lindre presset på landbaserede transport- og logistiknetværk, og som samtidig vil reducere miljøbelastningen dramatisk," sagde Niels Smedegaard forleden på et møde i Amsterdam organiseret af det hollandske EU-formandskab, hvor den europæiske rederiforening præsenterede et nyt oplæg i håb om at revitalisere short sea shipping i Europa.

Danske redere opruster i Bruxelles  

Niels Smedegaard overtog formandsposten i ECSA ved indgangen til 2016. Han har tidligere markeret som kritiker af den politiske proces og af egne rækker for at have reageret for langsomt på initiativer fra Bruxelles, "hovsa-løsninger".

Oplægget fra de europæiske redere kan læses her.

Europas skibsredere foreslår 16 lavthængende frugter  

Ny ECSA-formand vil hovsa-lovgivning til livs  

Niels Smedegaard: Shipping klar til at reducere CO2  

Niels Smedegaard varmer op som ny ECSA-formand