Efter flere års fravær vender Maersk-skibe nu tilbage til Alang-stranden i Indien, når de skal ende deres dage. Det vækker kritik fra NGO'en Shipbreaking Platform.

Maersk valgte ellers for flere år siden at afbryde samarbejdet med Alang, fordi arbejdsforholdene langt fra levede op til forventelige sikkerhedskrav. Det kan være både ganske farligt og usundt at arbejde med at hugge skibe op.

Til DR siger Maersk, at man har besluttet igen at bruge ophuggere på Alang-stranden, fordi rederiet står med en betydelig mængde skibe, der skal hugges op. Og derfor har man været nødt til at finde nye steder, og at det kan gøres ganske billigt i Alang.

"Der er sket en fantastisk udvikling, og vi har haft auditører ude, som har undersøgt standarden på værfterne, og vi vurderer, at det går så godt, at vi nu kan benytte os af dem," siger Anette Stube, som er bæredygtighedschef hos Maersk, til DR.

Den vurdering deler Shipbreaking Platform ikke.

"Situationen i Alang er ikke 'fantastisk', som Maersk siger. Tilsvarende forhold ville ikke blive accepteret i Danmark, i nogen andre shipping-nationer i Europa eller i shipping-hubs i Asien. Ved at sælge skibe til Alang Beach udliciterer Maersk omkostningerne til ordentlig genbrug og underminerer standarder sat af European Ship Recycling Regulation," siger direktør i Shipbreaking Platform Patrizia Heidegger.

Maersk vil have et opgør med omstridte ophugningsværfter

Græske redere skrotter flest skibe på strandene i Sydøstasien

Clipper Group får skulderklap af ophugnings-NGO