Årsregnskaber fra nogle af de største shippingvirksomheder har stået i kø i løbet af denne uge. Mest opmærksomhed er uden tvivl gået til konglomeratet på Esplanaden, hvor olieprisen og containerraterne gør livet mere syrligt, end det plejer at være.

Olien gjorde det af med Nils Smedegaards optimisme  

Maersk Lines CEO: Tab af førerposition bliver kortvarig

Maersk nedtoner betydning af oliekontrakt i Qatar  

Maersk Drillings CEO: Vi må tage det som det kommer

Maersk Line kigger ind i et elendigt 2016

Her er overblikket over Maersks 2015-regnskab

 

 

Anderledes positivt står det til i DSV

DSV-direktør: Søfragt bliver et hestemarked i 2016

Air & Sea løfter DSV's årsresultat til to mia kroner

DSV-direktør håber på næste opkøb i 2018

 

DFDS  

Også i DFDS er der grund til begejstring

Smedegaard: Kanalen kan blive den store trækhest i DFDS  

DFDS ud af 2015 med rekord på driften

 

 

Under fjernere himmelstrøg løb et Maersk-skib ind i pirater ud for Vestafrika, hvilket affødte reaktioner

Ex-oprørssoldater menes at stå bag kapring af Maersk-skib

Rederne: Alvorlig pirattrussel ved Vestafrika

Nigerias hær har befriet kapret Maersk Line skib

 

 

Andre former for udfordringer har været årsager til opsigtsvækkende hændelser i de norske rederier Havila og Western Bulk - som i øvrigt ikke hedder Western Bulk længere.

Her er det nye Western Bulk

Bulk Invest tvivler på egen overlevelse

 

Norsk supply-reder fremlægger ny redningsplan

Havila-ansatte nedstemmer forslag om mere fritid ombord

 

 

Endeligt er der strømmet flere interessante udsagn ud fra aktører i oliebranchen.

Depressive olieudmeldinger flyder fra storkonference

Er olieindustrien ved at lukke og slukke i Nordsøen?

Russisk olieboss erklærer skifereventyret for slut

Permanent lave oliepriser kan være den nye virkelighed

Vitols topchef: Olieprisen forbliver lav de næste 10 år