Det er nu mere end et år siden, at de nye regler, der begrænser skibes udledning af svovl med 90 procent, trådte i kraft i bl.a. Nordsøen og Østersøen, men der er fortsat udfordringer omkring håndhævelsen af reglerne. Ikke mindst fordi der er stor forskel på, hvordan de enkelte lande straffer rederier, der vælger at se stort på de nye krav.

Derfor mødtes Danmarks Rederiforening sammen med Økologiske Råd med Folketingets erhvervsudvalg for at pege på udfordringerne omkring håndhævelsen af de nye svovlregler. Det skriver Danmarks Rederiforening i en pressemeddelelse.

Rederiforeningen oplyser til ShippingWatch, at mødet med Folketingets erhvervsudvalg gik godt, og at der blandt udvalgets medlemmer lod til at være forståelse for udfordringerne.

"Vi har en god dialog med de danske myndigheder omkring håndhævelsen af svovlkravene i Danmark, og langt de fleste skibe i danske farvande overholder lovgivningen. Men vi kan konstatere, at andre lande ikke ser med samme alvor på problemet, både hvad angår kontrol og straf,” siger Maria Bruun Skipper, der er underdirektør i Danmarks Rederiforening, i pressemeddelelsen.

Endnu er reglerne regionale, men når der fra 2020 træder en global lovgivning i kraft, der skal begrænse svovlindholdet i skibes brændstof fra 3,5 procent til 0,5 procent, bliver det endnu mere afgørende med tilstrækkelig håndhævelse, lyder det fra rederne.

"Vi forventer, at problemet med håndhævelsen – både rent praktisk og hvad angår sanktionerne – kun bliver større, når svovlkravene bliver globale i 2020. Skal vi sikre renere luft og samtidig undgå, at lovlydige rederiers konkurrenceevne bliver skadet, så er det helt afgørende, at man allerede nu planlægger, hvordan vi sikrer global og ensartet håndhævelse," siger Maria Bruun Skipper.

Hun mener, at den danske miljø- og fødevareminister og erhvervs- og vækstminister eksempelvis bør arbejde for at sikre et ensartet niveau for bøder i EU-landene – og vel at mærke på et niveau, der matcher den økonomiske gevinst, der er ved at omgås reglerne. Desuden bør Danmark sammen med andre lande i IMO allerede begynde at få fastlagt et effektivt kontrolsystem, så man er klar, når de globale regler træder i kraft i 2020 eller 2025.

Et mellemstort containerskib kan ifølge rederiforeningen spare op til én mio. kr. på en tur gennem Nordsøen og Østersøen ved at sejle på brændstof med for højt svovlindhold, og flere skibe er allerede blevet taget i at snyde på vægten. Når man på globalt plan skal ned på 0,5 procent, så bliver besparelsen på mellem 1,5 og 3 mio. kr. for turen fra Nordeuropa til Japan og retur. 

Som ShippingWatch tidligere har beskrevet, har det dog vist sig at være kompliceret at straffe svovlsynderne. Eksempelvis har 15 skibe i nabolandet Sverige overtrådt lovgivningen siden 1. januar 2015, men endnu er ingen blevet dømt, fordi den svenske straffelov siger, at anklagemyndigheden skal have klare beviser for, at man har haft intention om at begå noget ulovligt. I Danmark afventer erhvervet stadig udfaldet af seks sager om overtrædelse af kravene, hvoraf foreløbigt én sag kører som en politisag.

Svovlsyndere i Sverige slipper for sanktioner

Danske redere kritiserer svensk passivitet skarpt

Norge snuppede 11 svovlsyndere i 2015