Maersk-gruppen vil forpligte sig til at hjælpe de stærkt omdiskuterede ophugningsværfter på strandene i Alang i Indien med en opgradering af faciliteterne, der samtidig lever op til Maersks egne målsætninger om forsvarlig ophugning. Det skriver Maersk i en pressemeddelelse torsdag.

"Vi vil gerne være med til at sikre, at forsvarlig ophugning i Alang i Indien bliver en realitet. Derfor arbejder vi på at etablere en bredere koalition sammen med andre skibsredere, og vi har engageret os med et antal nøje udvalgte værfter i Alang. Det inkluderer forbedrede lokale affaldsfaciliteter og hospitaler samt en forbedring af boligforholdene for udenlandske arbejdere i Alang," siger Annette Stube, Head of Sustainability i Maersk-gruppen.

Forbedrede forhold i Alang vil gøre det væsentligt billigere for rederiet at ophugge skibe.

Tyske redere vil ikke forbyde asiatiske ophugningsværfter  

Maersk vurderer i dag, at rederiet betaler mellem 1-2 millioner dollars ekstra per skib for at få ophugget skibe på nogle få værfter i Kina og Tyrkiet, hvor forholdene betragtes som acceptable. Maersk noterer også, at der i årtier ikke er sket væsentlige ændringer af den praksis, der finder sted i forbindelse med ophugning af skibe på strandene, som forventes at tage yderligere til i de kommende år.

 

Ud af i alt 768 skibe, der globalt blev ophugget i 2015, blev 469 skibe svarende til 74 procent af den samlede ophuggede bruttotonnage solgt til faciliteter på strandene i Indien, Pakistan og Bankladesh med "udfordringer for arbejdere og miljøet", påpeger Maersk.

Repræsentanter fra gruppen har i 2015 har besøgt en række værftfaciliteter i Alang, hvor fire værfter inden for de seneste år er blevet certificeret til IMO-standarder og den såkaldte Hongkong-konvention. En konvention, der endnu ikke er trådt formelt i kraft, og som sætter nye internationale standarder for forsvarlig ophugning. En udvikling, som Maersk gerne ser accelereret.

Græske redere skrotter flest skibe på strandene i Sydøstasien  

Clipper Group får skulderklap af ophugnings-NGO

NGO: Bæredygtig ophugning kollapser uden fond  

Her er EU's maritime dagsorden i 2016