ShippingWatch

Saudi-Arabien og Bahrain bandlyser iranske skibe

Ørkenstaterne Saudi-Arabien og Bahrain har forbudt skibe med iransk flag at lægge til og har i visse tilfælde også bandlyst skibe under andre flag, der tidligere på ruten har anløbet en iransk havn.

Saudi-Arabien og Bahrain har forbudt skibe under iransk flag at sejle i de to ørkenstaters territorialfarvand og at lægge til i deres havne.

Det rapporterer Reuters på baggrund af meldinger fra lokale aktører til en række forsikringsselskaber.

Det er det norske forsikringsselskab Gard, der blandt andet har fået meldinger fra lokale agenter og korrespondenter, om at Saudi-Arabien og Bahrain ikke vil tillade skibe med iransk flag at lægge til. Derudover forlyder det, at Bahrain har bandlyst et skib, der kunne tælle et havneanløb i Iran blandt et af de tre sidste havneanløb.

Sidstnævnte praksis er dog ifølge Gard ikke set i Saudi-Arabien.

West of England siger desuden "at et skib har sejlet i Bahrains territorialfarvand (An entered vessel, red.) og er siden blevet afvist efter at have anløbet en iransk havn to anløb tidligere, med det resultat, at befragtningen blev annulleret," skriver forskringsselskabet.

Flere forsikringsselskaber har dog ifølge Reuters ikke udstukket opdaterede retningslinjer om emnet eller bekræftet de nye restriktioner.

Masser af forsikringsspørgsmål

Forsikringsspørgsmålene står i kø, efter at Iran fik løftet handelssanktionerne oven på en international aftale om atomenergi, der har indlemmet Iran i handlen med EU og USA.

Tidligere i år sagde Andrew Christian McPhail, der er Vice President hos gasrederiet Evergas, at blandt andet amerikanske forsikringsselskaber skal bruge tid på at vurdere den nye situation i Mellemøsten, før man kan vide sig forsikret i regionen.

"Jeg er sikker på, at iransk forretning over tid vil blive accepteret på lige vilkår med handel i andre lande i den samme region. Men til trods for at sanktionerne er løftet, kommer vi ikke til at anløbe Iran, før forsikringen er på plads." siger han til ShippingWatch og nævner, at det kan tage måneder.

Han tilkendegiver dog, at der er planer hos de internationale P&I klubber om, at reglerne skal revideres i de kommende måneder.

Mellemøstkrise i spil

Situationen mellem shia-muslimske Iran og sunni-muslimske Saudi-Arabien er på officielt niveau kølnet gevaldigt, efter en storm på den saudi-arabiske ambassade i Iran, der kom som en reaktion på en henrettelse af en shia-muslim i Saudi-Arabien. Herefter brød Saudi-Arabien alle bånd med Iran, der blev fulgt op af solidariske reaktioner fra Forende Arabiske Emirater, Sudan, Qatar, Kuwait og Djibouti, der nedprioriterede deres forbindelser med Iran.

Både Iran og Saudi-Arabien sidder med i Opec, Organisationen for olieproducerende lande.

Denne mand har adgangskoden til iransk shipping

Græsk raffinaderi aftager Irans første eksport af råolie

Skuld: Her er de store risici ved iransk eventyr

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Monjasa-retssagen rullede videre, mens tre store danske rederier aflagde regnskab, Torm annoncerede ansøgning om børsnotering i New York, og regeringen kom med vækstpakke i løbet af ugen. Alt sammen noget, der blev til overskrifter på ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere