ShippingWatch

Panama-kanalen regner nu med at åbne til juni

Åbningen af den udvidede Panama Kanal er blevet skubbet endnu længere tilbage, og nu regner man med at slå portene op for større skibe i juni 2016. Projektet er dermed mere end et år forsinket indtil videre.

I starten af januar i år oplyste Panama Kanalens administration, at den storstilede, dyre og længe ventede udvidelse af den vigtige vandvej mellem Atlanterhavet og Stillehavet ikke, som tidligere udmeldt, ville stå klar i april.

Og nu bekræfter administrationschef Jorge Quijano, ifølge Reuters, at Panama Kanalens nye og tredje sæt sluser ventes færdiggjort i slutningen af juni i år.

Panama Kanalen var oprindeligt skemalagt til at stå færdig i og klar til at modtage større skibe slutningen af 2014, men en strikke komplicerede tvister med byggegruppen, anført af Spanske Sacyr og Italienske Salini Impregilo, har trukket processen i langdrag. Og i august sidste år opdagede man så en stor revne i betonstøbningen til de nye låse ved Stillehavet, hvilket markerede et nyt og definitivt tilbageslag for det ambitiøse projekt.

Industrien venter

Shippingbrancher venter spændt på den moderniserede kanal, der med sine større sluser vil kunne håndtere markant større skibe, blandt andet de mange store og pressede Capesize-skibe, der udgør et af de hårdest ramte segmenter i disse dages historisk lave tørmarked.

"Når den udvidede Panama-kanal begynder at operere, er jeg sikker på, at mange af de skibe, der sejler igennem kanalen nu, vil blive erstattet af Capesize-skibe," vurderede Rahul Sharan, tørlastanalytiker i Drewry, i et interview med ShippingWatch.

Men den udvidede kanal kan samtidig overflødiggøre tusindvis af mindre skibe, lød det fra analytikeren.

"Panamax-flåden vil blive hårdt ramt. Jeg vil tro, at omkring 30 procent af den eksisterende Panamax-tørlastflåde på lidt over 2000 skibe vil blive mærket af udvidelsen," sagde Rahul Sharan og understregede, at når den nye Panama Kanal engang åbner, kan skiftet til større tørlastskibe igennem kanalen ske i løbet af et par år, især støttet af, at raterne på de store Capesize-skibe for tiden er lavere end raterne på de noget mindre Panamax-skibe.

Åbning af Panama-kanal udsat til andet halvår 2016

Ny Panama-kanal kan give Capesize-comeback

Åbning af Panama Kanalen udskudt endnu en gang

Panama-kanalen varmer op til opgør efter byggesjusk

Forsiden lige nu

Shippingindustrien: Vi arbejder aktivt for miljøet

De store shippingorganisationer afviser hård kritik om at forhale arbejdet med bl.a. rederiernes udledning af CO2. Vi spillede en stor rolle i udviklingen af en ny miljøstrategi, fastslår ICS over for ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere