På trods af, at Bourbon Offshore, et af verdens største offshorerederier, har formået at holde omsætningen for 2015 på niveau med den for 2014 i et presset marked, kommer offshorekrisen til at ramme Bourbon hårdt i 2016. Rederiet forventer således, at 20 procent af flåden på omtrent 500 offshoreskibe vil være lagt op, når 2016 rinder ud. Det er omtrent 50 skibe mere end de 44 Bourbon-skibe, som var taget ud af markedet pr. 31. december 2015.

De dystre forventninger stammer fra en offentliggørelse af Bourbons omsætning for 2015, som netop er blevet publiceret forud for den egentlige regnskabsaflæggelse i marts. Heri erkender rederiets CEO, Christian Lefèvre, desuden, at offshore-selskaberne ikke gøre så meget ved tiden fremover, andet end at stramme ballerne sammen.

"Mens industrien befinder sig i en forlænget nedgang, bliver vi ved med at være fokuserede på det, vi kan kontrollere: Sikkerhed, omkostningsstyring og operationel effektivitet," siger han i det foreløbige regnskab.

Omsætningen er stabil

Bourbons flåde på over 500 skibe formåede til trods for de svære tider i offshore at hæve omsætningen i 2015 med 1,1 procent til 1,437 millioner euro (10,7 milliarder kroner) mod 1,421 millioner euro året før.

"Det viser sejhed til trods for et meget udfordret marked," siger CEO Christian Lefèvre.

Kilde: Bourbon PR

De foreløbige tal for omsætning for rederiet viser da også offshorekrisens indvirkning. Selv med 10 procent af flåden nu er lagt op uden udsigt til aktivitet på kort og mellemlang sigt, er den gennemsnitlige udnyttelsesgrad i den samlede flåde faldet fra 81 procent sidste år til 75,7 procent i år over et. At det ikke er mere end de cirka fem procent, skyldes ifølge selskabet, at man har "holdt sig tæt til kunderne og lyttet til dem."

Asiatisk subsea trak ned

Bourbon oplevede mest modgang inden for Subsea-sektoren (den dyreste offshoretjeneste), hvor monsunregn i Asien fik omsætningen for subsea regionalt til at falde med 19 procent. I Afrika var udviklingen stabil, mens Nordamerika markerede sig som et godt marked med en omsætningsfremgang på 40 procent i forhold til året før.

Modsat mange norske offshore-rederier har Bourbon Offshore, der er fransk ejet, ikke gjort brug af de såkaldte 1:2-ordninger, hvor tre mand deles om to mands arbejde ude på skibene i et forsøg på at fastholde kompetencer og redder ansatte fra fyringer.

Ifølge regnskabet er man dog blevet hjulpet lidt på vej af valutakursudsving mellem euro og dollars, faktisk 1,1 procent, svarende til væksten i omsætningen.

Bourbon Offshore aflægger endeligt regnskab 14. marts.

Bourbon har lavet nye aftaler med nøglekunder  

Ansatte i endnu et norsk rederi må deles om arbejdet

Maersk Supply Service mærket af olieudsving