Det er godt nyt og "helt på sin plads", at den svenske regering åbner for at kompensere transportørerne for de ekstraudgifter, de er underlagt, som følge af det svenske krav om id-kontrol ved den dansk-svenske grænse.

Sådan lyder reaktionen fra Danmarks Rederiforening, efter at Sveriges minister for infrastruktur, Anna Johansson, onsdag meldte ud, at der kan være en form for kompensation på vej til operatørerne, der blandt andre tæller DSB, Skånetrafiken og HH Ferries.

"Vi er glade for, at svenskerne på den måde har lyttet til indsigelserne fra begge sider af sundet," siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening i en meddelelse til Ritzau.

"Det er også i tråd med, hvad den danske regering sagde til Ritzau den dag, det svenske transportøransvar trådte i kraft. Her var opfordringen klar - de myndigheder, som pålægger transportørerne denne opgave, bør også betale," siger han.

Et af de danske selskaber, der er underlagt transportøransvaret, er HH Ferries. Selskabet opererer færgen mellem Helsingør og Helsingborg.

"Det er godt nyt, at den svenske regering nu anerkender den skævvridning i forhold til især Øresundsbroen, som har ramt transportørerne," siger Jakob Ullegård.

"Når myndighederne vælger at pålægge enkelte operatører - i dette tilfælde færge, tog og bus - stort besvær og store udgifter, men samtidig friholder den nærmeste konkurrent, så er det helt på sin plads at udbetale kompensation for at få udført opgaven med at kontrollere id på de rejsende."

Den svenske minister oplyser, at jurister i regeringskontorerne i den svenske hovedstad, Stockholm, arbejder på at finde en model for økonomisk kompensation til transportørerne.

En løsning, der også følger EU-reglerne om statsstøtte, siger hun.

Scandlines lettet over regeringens grænsekontrol  

"Myndigheder bør tage ansvar for grænsekontrol"

HH Ferries vil have kompensation for grænsekontrol