Nils Smedegaard Andersen, CEO i A.P. Møller-Mærk, står ikke på den øverste skammel i den årlige analyse, CEO Superbrand fra Infomedia, over de mest populære og omtalte topchefer herhjemme. Men det er tæt på med en tredjeplads efter Jørgen Vig Knudstorp fra Lego og Novos Lars Rebien, der indtager førstpladsen, skriver Finans. Det er dog ikke lige så godt som sidste år, hvor Nils Smedegaard Andersen lå nummer to og i den seneste analyse har byttet plads med Jørgen Vig Knudstorp.

Fælles for de tre er, at de har skabt et stort hul mellem dem og de andre topchefer i analysen, hvor eksempelvis DSV's CEO Jens Bjørn Andersen ligger på en 18. plads med en score på 49, mens Nils Smedegaard Andersen har en score på 71.

Torben Østergaard-Nielsen, der ejer United Shipping and Trading Company, ligger næsten i bund som nummer 38 ud af i alt 40 topchefer og får 31 point.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Ifølge Reinholdt Schultz, adm. direktør i PR- og kommunikationsvirksomheden Mannov, er det helt selvskrevet, at de tre chefer i toppen ligger, som de gør.

"Folk ved godt, at Nils Smedegaard Andersen er super dygtig, selv om A.P. Møller-Mærsk har haft problemer. Barcelona vinder heller ikke mesterskabet hvert år," siger han til Finans.

I en mail til Finans skriver Nils Smedegaard Andersen:

"Vi har bestræbt os på at være så åbne som muligt om udfordringerne og bidrage med indsigt  i de globale markedsvilkår, som påvirker os."

Smedegaard: Oliemarkedet er i udbudschok  

Maersk-trio udnævnt til de mægtigste i shippingverdenen

Alphaliner: Maersk Lines flåde voksede i svært marked