Krisen i tørlast er på ingen måde gået Norden forbi. Det står klart, efter at rederiet sidst på dagen onsdag i en børsmeddelelse trak forventningen til driftsresultatet i 2015 ned fra et estimeret overskud på 43-63 millioner dollars til et estimeret underskud på mellem 277-297 millioner dollars (mellem 1,9 og 2,03 milliarder kroner).

De sænkede forventninger går hånd i hånd med en hensættelse på 340 millioner dollars, svarende til 2,3 milliarder kroner, uden likviditetseffekt, som Norden indregner i sit årsregnskab for 2015. Hensættelsen skal dække, at den regnskabsmæssige værdi af Nordens tørlastskibe nedskrives med 180 millioner dollars (1,23 milliarder kroner), og samtidig hensættes der yderligere 160 millioner dollars (1,09 milliarder kroner) til tab på langtidsindbefragtede tørlastskibe, fortæller rederiet.

"Markedsværdierne på tørlastskibe og forward-raterne for de kommende år faldt kraftigt i fjerde kvartal 2015. Mæglervurderingerne af Nordens egne skibe og nybygningsordrer, inklusive joint ventures og aktiver bestemt for salg, lå ved udgangen af året 203 millioner dollars under de regnskabsmæssige værdier og kostpriser for nybygninger, og Norden har derfor på sædvanlig vis gennemført nedskrivningstest," skriver selskabet i meddelelsen.

"Nedskrivningen og hensættelsen, der er baseret på en kapitalværdiberegning (”value in use”) kommer som følge af, at ledelsen i nedskrivningstesten for tørlast har reduceret sine forventninger til de fremtidige rateniveauer i forhold til tidligere antagelser," fortsætter Norden.

Det er blandt andet omstillingen af den kinesiske økonomi og den deraf følgende lavere vækst i verdens næststørste økonomi, som har ramt efterspørgslen på tørlastmarkedet og betydet en stor overkapacitet på markedet, begrunder Norden på en dag, hvor tørlastindekset Baltic Dry er faldet for 13. dag i træk til en ny bundrekord på 358 point.

Ingen effekt på pengestrømmen

Ledelsen i rederiet forventer, at raterne vil forblive lave i de kommende to år, mens raterne herefter atter forventes at stige.

Efter nedskrivningen og hensættelsen er den bogførte værdi af Nordens egenkapital på 0,9 mia. dollar - eller omkring 150 kr. per aktie - og det er på niveau med den sandsynlige værdi af fremtidige pengestrømme baseret på ledelsens nuværende markedsforventninger, skriver Norden i meddelelsen.

Samtidig med nedskrivningen af tørlastflåden er der også foretaget en nedskrivningstest af tankforretningen, hvor der dog ikke er fundet behov for nedskrivninger.

"Hensættelsen relateret til de langtidsindbefragtede tørlastskibe fordeles over de næste fire år og vil resultere i en positiv effekt på EBIT på et tilsvarende beløb i perioden. Omkring en tredjedel af hensættelsen vil blive tilbageført i 2016. Nedskrivningen på egne skibe medfører en forbedring af EBIT i 2016 på 10 mio. dollar som følge af reducerede afskrivninger," skriver Norden.

Hverken nedskrivningerne eller hensættelsen har effekt på rederiets pengestrømme eller låneaftaler, og ledelsen vurderer derfor, at Norden samlet set fortsat er stærkt finansielt set.

Så sent som i december 2014 foretog Norden en hensættelse på 230 millioner dollars (1,57 milliarder kroner), som over en fireårig periode skulle være med til at dække forventede tab i tørlastforretningen.

Norden: Brutalt tørlastmarked i 2015

"Året i tørlastmarkedet har været uhyre brutalt, og vi er faldet til niveauer, der er de laveste i 30 år. Så det har været nogle meget vanskelige betingelser. Det, vi gør, som gør tallene ekstra store i år, er, at vi rydder op i gamle kontrakter ved, at vi hensætter 230 millioner USD," forklarede daværende executive vice president Martin Badsted i marts 2015 om resultatet i 2014, hvor rederiet desuden valgte at reducere sin tørlastflåde med hele 21 procent.

I en reaktion på meddelelsen har Danske Bank Markets reduceret sine forventninger til omsætningen og resultatet de kommende år. Banken skriver i et notat, at en nedskrivning af flåden var forventet, og peger på det faktum, at 20-årigt tørlastskib ikke engang var sin egen værdi værd i skrot i december, hvor priserne dykkede til det laveste i 15 år.  Aktieanalytikerne står dog fast på den købsanbefaling, der hidtil har været på aktien ud fra devisen om, at markedet nok ikke kan blive værre end nu.

Læs hele notatet her.

"Fortsat lave rater vil knække de fleste bulkrederier"

Skibssalg giver Norden lavere 2015-resultat