ShippingWatch

Alphaliner: Containerflådens vækst sætter bundrekord

Færre nybygninger og flere skibe, der bliver sendt til ophug, får containerflåden til at vokse med mindre end én million teu i 2016. Det resulterer i den laveste vækstrate i flåden af containerskibe nogensinde, skriver Alphaliner.

Containerflåden ventes i 2016 at vokse med blot 4,6 procent i 2016 på grund af færre nybygninger og øget ophugning. Det skriver analysehuset Alphaliner i sit nyhedsbrev tirsdag.

I procent er der tale om den mindste årlige vækst i flåden nogensinde, og den lægger sig snildt under hidtil laveste vækstrate fra 2009 på 5,5 procent. Siden 1990 har den gennemsnitlige årlige vækstrate været 10,3 procent.

Væksten i flåden ventes mindre end 1 million teu. Der ventes leveret ny kapacitet på 1,25 million teu og ophugget kapacitet på 325.000 teu.

Selvom væksten bliver relativt beskeden, vil der fortsat være ubalance mellem udbud og efterspørgsel på containerskibe..

"Der er fortsat 1,35 million teu ledig kapacitet svarende til 6,8 procent af den samlede containerflåde," oplyser Alphaliner, der derfor fremhæver, at der skal nogle år med lav vækst i containerflåden før ubalancen er udvisket.

Meget tyder dog på, at 2016 blot bliver en pause, i hvert fald forhold til nye ultrastore containerskibe, der en væsentlig forklaring på overkapitet i containerflåden på især Asien-Europa-ruterne i forhold til efterspørgslen.

Tempoet i leveringer af disse megaskibe vil accelerere igen i 2017 med nybygninger fra rederier som bl.a. franske CMA CGM og kinesiske Cosco samt yderligere planlagte nybygninger fra Maersk Line og MSC. Også i 2018 fortsætter strømmen af nybygninger.

Trods den moderate vækst i den samlede containerkapacitet i 2016 vil der fortsat være en stærk ubalance i markedet, konstaterer Alphaliner, der vil kræve nogle år at rette op på, konstaterer Alphaliner. Omfanget af arbejdsløse containerskibe udgør i øjeblikket 1,35 millioner teu svarende til 6,8 procent af den samlede flåde.

Maersk Line: Afskiberes frygt for alliancer er ubegrundet

MSC vipper Maersk af tronen - men hvor længe holder det?

Ejere af containerskibe presses hårdt i 2016

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere