Containerflåden ventes i 2016 at vokse med blot 4,6 procent i 2016 på grund af færre nybygninger og øget ophugning. Det skriver analysehuset Alphaliner i sit nyhedsbrev tirsdag.

I procent er der tale om den mindste årlige vækst i flåden nogensinde, og den lægger sig snildt under hidtil laveste vækstrate fra 2009 på 5,5 procent. Siden 1990 har den gennemsnitlige årlige vækstrate været 10,3 procent.

Væksten i flåden ventes mindre end 1 million teu. Der ventes leveret ny kapacitet på 1,25 million teu og ophugget kapacitet på 325.000 teu.

Selvom væksten bliver relativt beskeden, vil der fortsat være ubalance mellem udbud og efterspørgsel på containerskibe..

"Der er fortsat 1,35 million teu ledig kapacitet svarende til 6,8 procent af den samlede containerflåde," oplyser Alphaliner, der derfor fremhæver, at der skal nogle år med lav vækst i containerflåden før ubalancen er udvisket.

Meget tyder dog på, at 2016 blot bliver en pause, i hvert fald forhold til nye ultrastore containerskibe, der en væsentlig forklaring på overkapitet i containerflåden på især Asien-Europa-ruterne i forhold til efterspørgslen.

Tempoet i leveringer af disse megaskibe vil accelerere igen i 2017 med nybygninger fra rederier som bl.a. franske CMA CGM og kinesiske Cosco samt yderligere planlagte nybygninger fra Maersk Line og MSC. Også i 2018 fortsætter strømmen af nybygninger.

Trods den moderate vækst i den samlede containerkapacitet i 2016 vil der fortsat være en stærk ubalance i markedet, konstaterer Alphaliner, der vil kræve nogle år at rette op på, konstaterer Alphaliner. Omfanget af arbejdsløse containerskibe udgør i øjeblikket 1,35 millioner teu svarende til 6,8 procent af den samlede flåde.

Maersk Line: Afskiberes frygt for alliancer er ubegrundet  

MSC vipper Maersk af tronen - men hvor længe holder det?  

Ejere af containerskibe presses hårdt i 2016