ShippingWatch

Maersk fravælger KPMG som revisorer

Maersk har i forbindelse med en ny revisorlov, som stiller større krav til revisors uafhængighed, fravalgt KPMG, der sammen med PwC har stået for revisionen af konglomeratet, skriver Børsen.

En kommende ny revisorlov, der havde høringsfrist mandag, får konsekvenser for et af Danmarks store revisorhuse KPMG. I forbindelse med den nye lov, der stiller større krav til uafhængigheden hos revisor, har Maersk-koncernen nemlig fravalgt revisorhuset, skriver Børsen. Førhen delte KPMG opgaven med PwC, men sådan bliver det ikke fremover:

"Vi har indtil nu fundet, at to revisorer giver en kompleks og diversificeret virksomhed som vores den bedst mulige revisionsbetjening og kontinuitet, hvis og når der skiftes revisorer. Men grundet nye EU-regler om rotation og karensperioder for revisorer samt begrænsning i de rådgivningsopgaver, en generalforsamlingsvalgt revisor må udføre, må vi gå fra to til én revisor. Derved sikres Maersk Gruppen fremover størst mulig fleksibilitet i valget af revisorer og rådgivere," skriver bestyrelsesformand i Maersk, Michael Pram Rasmussen, i en mail til Børsen.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Den nye lov betyder bl.a., at selskaber ikke må bruge den samme revisor i mere end syv år. KPMG har ikke ønsket at kommentere bruddet, mens PwC over for Børsen bekræfter, at selskabet til generalforsamlingen i Maersk vil blive indstillet som enerevisor.

KPMG 2014 vinder A.P. Møller - Mærsk

KPMG: Ændrede regler kan koste dyrt

Maersk vil fastholde flere kvinder med bedre barselsvilkår

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere