ShippingWatch

Scandlines slanker færge med over 1000 tons

Hvad gør man, når man konstater lidt ekstra på sidebene? Man går på slankekur. Det gælder også de to nybyggede Scandlines-færger M/S Berlin og M/S Copenhagen, der efter et tumultarisk forløb kan indgå i driften før påske.

Artiklen er rettet mandag d. 18. januar. M/S Berlin var ikke på værft i Remontowa, det var Scandlines' anden færge Prinsesse Benedikte. Skibet M/F Mercandia VIII fra HH-Ferries er afleveret tilbage til ejeren igen. ShippingWatch beklager.

Den ene af de to nybygninger hos Scandlines - M/S Berlin - har med succes klaret sit nytårsfortsæt om at smide over 1.000 tons stål af spanterne. I en pressemeddelelse fredag skriver Scandlines, at det danske værft Fayard, som en anden personlig træner, har skåret fedtet af M/S Berlin i form af 1.100 tons overflødigt stål.

"Efter den vellykkede vægtreduktion er M/F Berlins dybgang, lasteevne og stabilitet nu tilbage på det niveau, der var angivet i specifikationerne til P+S Werften i Stralsund," skriver Scandlines.

Slankekuren er blot den sidste af en lang række strabadser, som Scandlines har måtte gå igennem med flere af sine færger. I flere år ventede færgerederiet på to færger til overfarten Gedser-Rostock, efter at både P+S Werften i Stralsund og STX-værftet i Finland måtte give fortabt.

Da færgerne endelig var færdige, var de dog overvægtige i en sådan grad, så danske Fayard måtte tage affære. En affære, der betyder, at den første færge nu efter nogle års forsinkelse er i gang med et omfattende testprogram, der ifølge Scandlines gerne skulle være bragt til ende tids nok til, at færgen kan indgå i driften inden påsketrafikken fylder bildækkene.

Også færgen Prinsesse Benedikte blev ramt af uheld, da færgen tog et grimt fald på det polske værft Remontowa i marts måned sidste år, hvor flydedokken tippede, så færgen fik gevaldig slagside og slog ind mod flydedokkens skot. Der blev slået hul på skroget og herefter fyldtes færgen med saltvand, der betød, at færgen måtte forlænge opholdet fra de planlagte tre uger til yderligere tre måneder i den kolde dok.

Scandlines har måtte væbne sig med tålmodighed på Gedser-Rostock og i sommer chartrede rederiet M/F Mercandia VIII fra HH-Ferries til ruten i nybygningernes fravær til at fragte lastbiler på de travleste tidspunkter. Den er i dag leveret tilbage til ejeren.

Scandlines' tyske ruter oplever fremgang

Scandlines-færge faldt to meter ved uheld

Scandlines: EU-klage og nye færger fylder alt i 2015

Forsiden lige nu

Christian Levin har solgt sit sidste skib

Christian Levin, stifter og ejer af XO Shipping, har ifølge Vesselsvalue.com nu solgt det sidste af de to skibe, han købte omkring årsskiftet 2013-2014. Begge skibe var ejet i separate selskaber og er solgt under købsprisen.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere