Det Dover-baserede færgerederi P&O Ferries satte fragtrekord mellem Dover og Calais i løbet af 2015. I alt blev det til 1.340.317 stykker gods over kanalen i perioden, hvor der også blev indsat en ekstra færge til at følge trop med efterspørgslen, så der samlet set var seks færger i pendulfart på Den Engelske Kanal.

Mængden af gods er dermed vokset med 22 procent i forhold til året før, fremgår det af en pressemeddelelse fra rederiet, og både tredje og fjerde kvartal satte rekord for fragtmængderne per kvartal.

Derudover satte både juli og august rekord for sejlads med turister, hvor antallet af feriegæster, der tog færgerne over kanalen, var det højeste siden 2003, skriver rederiet. Det var ifølge Seatrade Maritime News også i denne periode, at rederiet valgte at indsætte en ekstra færge, så antallet af havneanløb med de seks færger steg til 58 styk om dagen.

De gode takter ventes at fortsætte, skriver Janette Bell, der er kommerciel direktør ved P&O Ferries.

"Vi forventer stigende efterspørgsel for at krydse kanalen drevet af voksende befolkninger og fremgangen i britisk økonomi. Størstedelen af vores fragtkunder er firmaer, der transporterer gods fra Europa til Storbritannien," siger hun.

Ballade ved tunnellen

Udviklingen i trafikken stiger i en tid, hvor en stor konflikt mellem DFDS og de fyrede søfolk i det tvangsopløste Scop Seafrance stod på. Da konflikten var på sit højeste, besatte søfolkene to DFDS-indkøbte færger og blokerede adgangsforholdene til tunnellen mellem Frankrig og England.

Sideløbende så man migranter, der tog ophold ved nedkørslen til tunnellen i håb om at komme med tog eller lastbil til England.

I den tid, konflikten stod på, var der færre færger på kanalen end normalt, og det nød også DFDS godt af. Rederiet kunne notere et løft i indtjeningen på 100 millioner kroner i tredje kvartal af 2015.

DFDS opjusterer efter rekordkvartal  

DFDS CEO Niels Smedegaard sagde efter regnskabet for tredje kvartal, at der var en klar sammenhæng mellem forbedringen i DFDS' aktiviteter i strædet mellem England og Frankrig og lukningen af rederiet Eurotunnel.

"Ud over lukningen af Myferrylink (Eurotunnelss rederi, red.) har der været en del uro på Kanalen med blokade af havnen i Calais, flygtningestrømmene, lukningen af tunnelsen og så videre. Så derfor er det tilfredsstillende, at vi kan se en mærkbar effekt," sagde Niels Smedegaard dengang til ShippingWatch.

DFDS, der sejler side om side med P&O Ferries på kanalen, har opjusteret sine forventninger til årsregnskabet for 2015, efter at tredje kvartal satte rekord på bundlinjen.

Medie: DFDS overtager længe ventede skibe i kanalen  

P&O Ferries havde bedste måned i 12 år

Million-krav mod franske søfolk for hærværk