Det lykkedes ikke at få indlemmet shipping og luftfart i den globale klimaaftale i Paris i december, men presset for et bidrag fra de to industrier fortsætter. Nu fra Den internationale Valutafond (IMF), som ifølge Splash24/7 er fortaler for en skat på udledning af CO2 fra shipping og luftfart.

Ifølge beregninger fra IMF kan en skat på shippingindustrien føre til intet mindre end 25 milliarder dollars eller 171,7 milliarder danske kroner. Penge, der kan hjælpe verdens udviklingslande til at håndtere klimaforandringerne. I en intern rapport medgiver IMF, at det er udfordrende at indføre en skat, skriver Splash24/7. Blandt andet den internationale koordinering, som især er vigtigt for shippingbranchen, samt juridiske problematikker i forhold til bilaterale aftaler om at begrænse skatten på brændstof for luftfarten, er udfordringer, der skal løses.

Men det bør dog kunne lade sig gøre, skriver IMF alligevel.

"En global skat på 30 dollars per ton CO2 på disse brændstoffer vil rejse omkring 25 milliarder dollars til klimafinansiering i 2014, selv efter en kompensation for udviklingslande," skriver IMF ifølge mediet.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Efter at COP21 Paris endte som en skuffelse for en stor del af den globale shippingindustri, som ikke kom med i klimaaftalen, har en række af de vigtigste internationale aktører inden for sektoren allerede besluttet sig for at sætte en plan B i værk. I det nye år vil repræsentanter for Maersk-gruppen, de europæiske skibsredere i ECSA samt Danmarks Rederiforening sætte sig sammen med det ene formål at sætte turbo på processen for at skabe en mere effektiv og miljøvenlig skibsfart, fortalte John Kornerup Bang, chefrådgiver for klima i Maersk-gruppen, til ShippingWatch efter klimatopmødets afslutning.

Maersk og EUs skibsredere har Plan B efter COP21  

Rederiforening efter COP21-nederlag: Det er grotesk

Højt spil til det sidste om shippings rolle i klimaaftale