Det japanske rederi United Ocean Group følger nu i hælene på flere af landsmændene og søger konkursbeskyttelse ved byretten i Tokyo.

Det skriver Splash 24/7.

United Ocean Group har ifølge mediet ansøgt om konkursbeskyttelse den 31. december sidste år, med en gæld på over 1 milliard dollars.

Rederiet, der udlejer tonnage til andre rederier, ejer syv bilfærger og 33 tørlastskibe og har ansøgt på baggrund af "forringelse af pengestrømmen" på grund af den svære markedssituation. Udviklingen kommer efter, at rederiet har haft svært ved at finde nye arbejdsopgaver til mange af de skibe, der er kommet af kontrakt hen mod slutningen af 2015, skriver 24/7.

Selskabet, der også driver blandt andet Shipmanagement i Singapore, følger dermed i rækken på selskaber som Daiichi Chuo og Sanko Steamship, der allerede har været en tur forbi byretten i Tokyo.

Daiichi ansøgte i oktober 2015 om konkursbeskyttelse ligeledes ved byretten i Tokyo og fik frem måneder til at fremlægge en plan for restrukturering. Selskabet, der ejer godt 90 skibe af en flåde på 170 skibe, angav i sin ansøgning om konkursbeskyttelse, at de vigende kinesiske markeder var den primære årsag til stagnation i tørlastsegmentet.

Daiichi var gældsat for lige under halvanden millard dollars, da selskabet søgte beskyttelse.

Analyse: 2016 kan kickstarte kinesisk konkursbølge i tørlast  

Daiichi Chuo har fem måneder til at planlægge redningsplan  

Jinhui varsler stort tab for tredje kvartal