Olieprisens fald, overkapacitet i containersektoren og uvisheden om, hvorvidt Maersk vinder retten til at fortsætte den vigtige produktion i Qatar, har gennem 2015 været med til at presse konglomeratet i en grad, der har skåret næsten halvdelen af børsværdien målt fra toppen i marts.

De ubekendte faktorer lader dog ikke til at bekymre storinvestoren Jan Bech Andersen. I løbet af sidste uge har han således udvidet sin private portefølje af Maersk-aktier, som han vurderer som værende en "stor upside".

"Maersk-aktier til under 9000 kroner må være en no-brainer på tre til fem års sigte," siger han, da ShippingWatch fanger ham på telefonen fra London.

På Jan Bech Andersens cv er shipping dominerende. Han er udlært hos Torm, hvor han var i lære under Mikael Skov, som i dag er CEO i Hafnia Tankers. Siden gjorde Jan Bech Andersen karriere hos Glencore i London, og i 2013 købte han en aktiepost i Hafnia Tankers, hvor han har været en del af bestyrelsen siden september i år.

Jeg er sikker på, at der kommer nogle gode muligheder for dem, der har lidt penge på børneopsparingen.

— Jan Bech Andersen, investor i bl.a. Hafnia Tankers og Maersk

Foruden Hafnia er han bestyrelsesmedlem i den norske investorgruppe Maritime Opportunities, og uden for shippingbranchen er han storinvestor i fodboldklubben Brøndby. Det er således en erfaren herre, der sætter sin lid, foruden en del af sin private formue, på, at Maersk-gruppen kommer igennem de nuværende kvaler med skindet på næsen.

"Når der er så meget støj, som der er nu, kan det godt være, at kursen skal lidt længere ned, men så tror jeg, at vi inden for kort tid får en vending, som måske ikke er eksplosiv, men stabil," siger han og tilføjer, at han gerne køber op i virksomheder, hvor han har tillid til ledelsen.

"Det kan godt være, at container og olie ikke er det mest attraktive lige nu, men på længere sigt tror jeg på deres måde at drive virksomhed på. Og så har de et godt, frit cashflow, ligesom Hafnia, og det er ting, jeg kan forholde mig til," siger han.

Artiklen fortsætter under grafen

 

Nye investeringer kan komme

Jan Bech Andersen vil ikke fortælle, hvor meget han har investeret i Maersk. Han fortæller, at investeringerne i sidste uge ikke er de første Maersk-aktier i porteføljen, men det er de eneste shippingaktier, han har købt i den seneste tid. Det er dog ikke sikkert, at det bliver de sidste, for han ser også andre maritime investeringsmuligheder opstå i den nærmeste fremtid, ikke mindst på grund af turbulensen i tørlastsektoren.

"Jeg er sikker på, at der kommer nogle gode muligheder for dem, der har lidt penge på børneopsparingen, men lad os nu se, hvordan 2016 kommer i gang," siger han og afviser at komme med konkrete bud på, hvor han ser gode investeringsmuligheder.

"Der er skibe til salg hele tiden, og der er mange firmaer, der er pressede, så der kan være mange forskellige konstellationer, hvor der kan være noget attraktivt at investere i," siger han.

Hafnia Tankers trækker i pænt plus i tredje kvartal  

Hafnia Tankers kan blive fire milliarder kroner værd  

Brøndby-ejer gør comeback i shipping