Kanalen gennem Nicaragua kan få store konsekvenser for et lokalt stammesamfund og miljøet, mener NGO'en Verdens Skove, som opfordrer shippingvirksomheder og herunder Maersk til at lægge pres på landets regering og den kinesiske entreprenør.

Det skriver The Guardian. Ifølge Claus Kjærby, der er repræsentant for Verdens Skove i Centralamerika, vil kanalen skære direkte igennem territorier ejet af indfødte, som ikke er blevet hørt i processen:

"Kanalen vil blive bygget direkte gennem territoriet Rama og Kriol og splitte det i to. Det er ligesom hvis nogen ville bygge en cykelsti gennem din have uden at spørge dig om lov," siger han til avisen.

Linjeføringen for Nicaragua Kanal ligger fast  

Regeringen oplyser, at man har delt informationer med de indfødte i området, men bekræfter, at der ikke har været nogle formelle diskussioner. Paul Oquist Kelly, der er sekretariatsleder for kommissionen for kanalen, fortæller til The Guardian, at kanalruten ikke var lagt fast i 2013, da man præsenterede projektet i hele landet. Ifølge ham var der ingen protester mod projektet dengang.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

 

Appellerer projektet

De indfødte har dog valgt at appellere til kommissionen for menneskerettigheder i Inter-America, fortæller Claus Kjærby, da de ifølge den nuværende plan bliver tvunget til at flytte. Også et Unesco-etableret reservat vil ifølge Verdens Skove blive en del af kanalens rute og risikerer at have en negativ effekt på både dyreliv og området. Derfor opfordrer NGO'en Maersk til at tage affære:

"Maersk interesser bliver brugt som et argument til at bygge kanalen. Det giver Maersk en unik mulighed for at sikre, at projektet ikke bliver implementeret på bekostning af de indfødtes rettigheder og et unikt naturreservat," siger Kjærby.

Maersk Line bakker op om Nicaragua Kanalen  

Over for ShippingWatch har Maersk tilkendegivet sine interesser i kanalen, som kan give økonomiske besparelser. En talsperson siger til The Guardian, at rederiet i princippet er positive over for infrastrukturprojekter som Nicaraguakanalen.

"Bestræbelserne på at fremme en udvidelse af industri og handel i Latinamerika - og i verden - er positiv og har potentiale til at øge konkurrenceevnen for landene i regionen. Vi har ikke oplysninger nok til at vurdere det konkrete projekt for Nicaraguakanalen."

Til ShippinGWatch understreger Maersk:

"Vi er ikke involveret i projektet, og vi er ikke i nogen position til at kommentere eller spekulere i, hvorvidt vi vil bruge kanalen eller ej."

Endelig aftale for Panama Kanalen på plads  

SeaIntel: Redere kan spare stort på Nicaragua Kanalen  

Planen for Nicaragua Kanalen præsenteres i dag