Indtægterne i Suez Kanalen steg i august måned til 508 mio. USD, oplyser bestyrelsesformand for kanalmyndighederne Mohab Mamish ifølge Reuters.

Det er det højeste niveau for en måned nogensinde, og 2014 er da også udset til at blive et rekordår for kanalen. I øjeblikket er de enorme genveje for skibsfarten under forandring, og Panama Kanalen forventes at blive færdig med sin nye sluse, der kan rumme større skibe, i første halvår af 2016.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Også Suez Kanalen står over for en udbygning, der ifølge Financial Times vil koste 8 mia. USD, der af regeringen er sat af til forskellige programmer, som skal styrke den egyptiske økonomi.

Der er tidligere blevet spekuleret i, hvorvidt landet ville bygge en decideret parallelkanal, men det tvivler Leth Agencies, der har stort kendskab til kanalen, på. Over for ShippingWatch pegede de for nylig på, at det i højere grad handler om at forbedre knudepunkter undervejs på kanalen.

APM Terminals i kamp om global topplacering  

Mens de to eksisterende kanaler er ved at ruste sig til de større skibe, barsler Nicaragua med en ny kanal, som anslås at koste 40 mia. USD at bygge. Flere aktører venter i spænding på at se, hvordan finansieringen kommer hjem, mens man venter på et omfattende studie lavet af konsulenthuse verden over, der skal vurdere projektets bæredygtighed.

Panama Kanalen åbner for større skibe i 2016

Suez-Kanalen udvides på strategiske steder  

SeaIntel: Redere kan spare stort på Nicaragua Kanalen  

Plan for Nicaragua Kanalen godkendt