Siden Maersk Line og samarbejdspartneren MSC i juli annoncerede deres nye alliance 2M har der hersket usikkerhed i navnlig kinesiske medier om Kinas reaktion på alliancen, efter at landet i foråret forbød den såkaldte P3-alliance mellem Maersk Line, MSC og CMA CGM. 

 

Men det nye og store VSA-samarbejde mellem verdens to største rederier i 2M har allerede fået papirarbejdet på plads på det kinesiske marked, og kunne derfor principielt begynde at sejle på de store containerhavne i Kina allerede nu. Det fastslog Maersk Line over for ShippingWatch.

Maersk Line: 2M kunne begynde i Kina i morgen  

 

 

Medie: Kina er bekymret over 2M  

Electrolux: 2M er også godt for os  

USA afventer indberetning fra Maersk og MSC  

Mens Maersk Line og MSC forbereder deres nye samarbejde bekræfter SeaIntels seneste opgørelse over de 20 store containerrederiers evne til at afsejle og ankomme rettidigt påny, at Maersk Line og MSC ligger milevidt fra hinanden.

Maersk Lines nye partner stærkt forsinket

Maersk Line har udsigt til lysere tider  

Den tredje runde af sanktioner mod Rusland, der netop er vedtaget af EU og USA, kan ikke undgå at få mærkbar negativ effekt på den russiske økonomi, som allerede har det skidt. Det vurderer en række danske og russiske eksperter, som ShippingWatch har talt med.

 

Nye russiske sanktioner kan ramme rederier og havne  

Russisk værftskæmpe rammes af sanktioner  

EU vil ramme Ruslands olie og banker  

EU klar med sanktioner mod russiske pengemænd

Den tyske shippingindustri står over for fundamentale ændringer i 2014. Mange skibsredere er ramt af den fortsatte krise i shipping og er især udfordret af bankernes skærpede udlånskrav til finansiering af skibe. Kravene tvinger dem til at finde finansieringskilder til eksisterende skibe og ikke kapital til investering i nye skibe. Det fastslår formanden for den tyske rederiforening VDR, Michael Behrendt, i foreningens nye årsrapport.

 

Behrendt: Tysk shipping i fundamental forandring

Hamburg Süd vil overtage chilensk rederi  

Alphaliner: Hamburg Süd på vej ind i Top 10  

En mere struktureret tilgang til større kunder har sikret DSV flere og større kunder, som er stærkt medvirkende til, at koncernen vokser mere end markedet, sagde adm. direktør Jens Bjørn Andersen til ShippingWatch i forbindelse med koncernens regnskab.

 

DSV har kapret nye og større kunder  

DSV vinder marginalt over konkurrenterne på søfragt  

Analytikere: DSV kan blive ramt af prispres  

Ugen bød på flere regnskaber fra bl.a. den amerikanske shipping- og finanskonstruktion Scorpio og tørlastrederiet Pacific Basin.

Scorpio Bulkers tabte 26 mio USD i først halvår  

Scorpio Tankers fik halvårsminus på 9,4 mio USD  

Pacific Basin ud med kæmpe tab i første halvår  

Pacific Basin vil flytte slæbebåde til Mellemøsten