Hacking er ikke kun interessant på land, også på havet er hacking blevet et større og større problem.

Reuters nævner tre store eksempler: smugling af varer i containere i Antwerpen havn, somaliske piraters overvågning af skibes ruter og lukning af en borerig, efter at hackere havde formået at rokke den. Eksemplerne får forsikringsselskabet Willis til at kalde hacking for "en tikkende bombe" i industrien.

Et bud er, at hacking i sektoren i alt vil kosten 1,9 mia. USD i 2018 og vil blive et stigende problem for rederne. Det er dog forskelligt, hvor bekymrede rederne er over truslen.

"Ja, vi betragter cyberrisiko som en trussel, men skibe er ikke mere sårbare over for den slags angreb end systemer og organisationer på land. Vi tager denne risiko seriøst og sikrer, at vi er beskyttet mod den slags trusler," siger en talsmand fra Maersk ifølge Reuters.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Partner og direktør i analysehuset SeaIntel, Lars Jensen, har for nylig oprettet en ny virksomhed CyberKeel, der netop skal tage sig af cyberkriminaliteten, som SeaIntel også ser som en stor trussel.

"Alle rederier har i dag en plan for, hvad de skal gøre, hvis der sker en ulykke på et skib. Men hvis alle deres computere bliver angrebet og går i sort, som man faktisk har set det hos store selskaber, er det de færreste, der ved, hvad de skal gøre. Mange har en politik om, hvordan de kan holde hackere udenfor. Men i dag er realiteten dén, at hackerne ofte allerede er indenfor. Så derfor handler det i højere grad om at opdage det og finde ud af, hvordan man forholder sig til det," forklarede Lars Jensen til ShippingWatch i februar.

Lars Jensen: Cyber-kriminelle har alt for let spil  

SeaIntel: Nye cyberangreb vil ramme containerindustri

Hackere kontrollerede Antwerpens containerhavn i flere år