ShippingWatch

Maersk erkender lobbyfejl i USA

Efter stor kritik af Maersks lobby mod en reform af det amerikanske fødevareprogram, som datterselskabet Maersk Line Limited er en del af, erkender Gruppen nu, at man er gået for langt og trækker sig fra debatten.

De sidste to år har Maersk kørt en lobbyindsats mod Obama-administrationens reform af den amerikanske fødevarehjælp, der fjerner behovet for at sejle nødhjælp fra USA til de kriseramte områder og gør systemet langt mere effektivt, end det er i dag.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Et lobbyarbejde, der i første omgang blev skarpt kritiseret i det amerikanske tidskrift Foreign Policy, mens nødhjælpsorganisationen Care i dag onsdag i en kronik i Børsen kalder sagen for pinlig og påpeger, at den stemmer dårligt overens med forpligtigelserne under Global Compact, FN's retningslinger for samfundsansvar, som Maersk er en del af, og hvor retten til mad er en af de bindende internationale menneskerettigheder.

Og at Maersk er gået for langt i sagen, erkender Gruppen nu og har sat en stopper for det amerikanske datterselskab, Maersk Line Limiteds, involvering i debatten, fortæller Annette Stube, direktør for Maersks Group Sustainability, til ShippingWatch.

Smedegaard satte fødevarespild på dagsordenen i Davos

"Hvis man ved at være en del af kampagnen automatisk gør sig til fortaler for en bestemt form for fødevarehjælp, så må vi sige, at det kan vi ikke. Vi er ikke eksperter på fødevarehjælp," siger hun og fortsætter:

"Det har gjort, at vi har besluttet os for at trække os ud af kampagnen," siger hun og peger på, at der dog er en anden tradition i USA, hvor virksomheder i højere grad forventes at tage aktivt stilling, som datterselskabet Maersk Line Limited har gjort i sagen.

Annette Stube understreger, at hun mener, at Cares kobling mellem lobby-arbejdet og menneskerettighederne er "at strække den lidt langt". Men ikke desto mindre har Maersk Gruppen valgt at trække sig fra debatten, som Maersk Line Limited i første omgang gik ind i af forretningsmæssige årsager. I alt har Maersk Line Limited nemlig investeret over en mia. USD i transporten af fødevarehjælpen som en del af det amerikanske nødhjælpsprogram USAID, og ifølge Annette Stube vurderede man, at der var en risiko for forretningen, hvis fødevarehjælpen blev lavet om.

"Men vores deltagelse i kampagnen får det til at fremstå, som om vi tager stilling til, hvilken fødevarehjælp, der er den rigtige og forkerte, og det skal vi ikke."

Så er det en fejlvurdering fra jeres side, at I er gået så stærkt ind i den her debat fra begyndelsen?

"Vi gik jo ikke ind i debatten for at tage stilling til fødevarehjælp, men fordi vi ville forsvare vores forretning. Men med den drejning det har taget nu, kan vi se, at det er det, der bliver diskuteret. Her ønsker vi ikke at stille os på nogen side, for det er vi ikke specialister i. Det vigtige for os her er, at vi har et princip om, at vi ikke skal blande os i politik og religion. Det er selvfølelig en fin balance at vurdere præcist, hvor den streg går. Men her må vi konstatere, at vi er gået for langt ind i debatten," siger Annette Stube.

I onsdagens kronik vælger Care at koble den massive lobbyisme med selskabets CSR-strategi og betegner det som en sidegeschæft for Maersk. Det er Annette Stube ikke enig i.

"Det var jeg lidt ked af at læse, for vi haft det som et helt centralt fokuspunkt de sidste fem år at arbejde med at integrere bæredygtighed i den måde, vi driver forretning på. Det har vi arbejdet meget fokuseret med, så der vil jeg gerne melde hus forbi. At der så en gang imellem opstår sådan nogle ting, som det her, sådan er verden jo."

Men at sagen skulle have skadet Maersks brand som socialt ansvarlig virksomhed, mener hun ikke.

"Jeg synes, man skal dømme os på, hvordan vi håndterer situationer, hvor der opstår uoverensstemmelse mellem vores principper og det, vi gør i virkeligheden. Der vil altid være sådan nogle ting, som kan synes rigtige i en lokal kontekst, men når man så tager en helhedsbetragtning og som gruppe skal tage ansvaret for hele forretningen globalt, så ser verden sommetider lidt anderledes ud," siger hun og tilføjer, at man altid bør være opmærksom på, hvor grænserne går, og det vil man i Maersk Line Limited også være fremover.

I slutningen af januar blev reformen vedtaget i Repræsentanternes Hus og i Senatet, men i en mindre streng udgave end den oprindelige, lyder vurderingen fra nogle sider.

Maersk: CSR må ikke drukne i bureaukrati

Nøglefunktion helt væk hos Maersk med Reeslevs farvel

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Monjasa-retssagen rullede videre, mens tre store danske rederier aflagde regnskab, Torm annoncerede ansøgning om børsnotering i New York, og regeringen kom med vækstpakke i løbet af ugen. Alt sammen noget, der blev til overskrifter på ShippingWatch.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere