Containerrederiernes forsøg på at igen løfte fragtraterne mellem Asien og Europa fra midten af næste måned får nu selskab af markedets største spiller, Maersk Line.

A.P. Møller - Mærsks containerrederi har fulgt i fodsporene på blandt andre Hapag-Lloyd, CMA CGM og MSC og lagt et prisløft med effekt 15. december ifølge oplysninger fra analysehuset Seaintel.

SeaIntel: Ingen grund til ratejubel  

Maersk Line lægger 750 dollar oven i prisen på hver tyvefodscontainer (teu), der skal fra Asien til Europa - eller samme pris som Hapag-Lloyd og CMA CGM. MSC, branchens næststørste, lægger 775 dollar til teu-prisen, det samme som Hongkong-rederiet OOCL, mens japanske NYK Line har sat kurs mod et rateløft på 800 dollar per teu.

Containerrederierne har kæmpet med overkapacitet gennem de seneste år, og raterne har været i store svingninger i år. Tendensen har været til konstant faldende rater, som en gang i mellem løftes markant af fælles prisstigninger blandt rederierne - for så at falde tilbage igen.

Rederierne har - ofte med Hapag-Lloyd som først ude - annonceret ratestigninger næsten hver måned siden juli. Succes 1. juli og 1. august afløst af et fejlslagent rateløft i september, mens seneste fælles indsats 1. november gav pote.

I ugen op til 1. november steg spotraten på Asien-Europa-ruten nemlig med 112 pct. til 1423 dollar per teu ifølge tal fra Shanghai Shipping Exchanges SCFI-indeks. I de seneste to uger er spotraten dog dykket igen med vanlig hast - i alt er raten faldet 210 dollar per teu til 1213 dollar.

RITZAU FINANS

Hapag-Lloyd søsætter nyt rateløft på Asien-Europa  

Forsigtigt tilbagefald i rater efter stort november-løft