ShippingWatch

Maersk Line går med på rateløft i december

Containerrederiernes forsøg på at igen løfte fragtraterne mellem Asien og Europa fra midten af næste måned får nu selskab af markedets største spiller.

Containerrederiernes forsøg på at igen løfte fragtraterne mellem Asien og Europa fra midten af næste måned får nu selskab af markedets største spiller, Maersk Line.

A.P. Møller - Mærsks containerrederi har fulgt i fodsporene på blandt andre Hapag-Lloyd, CMA CGM og MSC og lagt et prisløft med effekt 15. december ifølge oplysninger fra analysehuset Seaintel.

SeaIntel: Ingen grund til ratejubel

Maersk Line lægger 750 dollar oven i prisen på hver tyvefodscontainer (teu), der skal fra Asien til Europa - eller samme pris som Hapag-Lloyd og CMA CGM. MSC, branchens næststørste, lægger 775 dollar til teu-prisen, det samme som Hongkong-rederiet OOCL, mens japanske NYK Line har sat kurs mod et rateløft på 800 dollar per teu.

Containerrederierne har kæmpet med overkapacitet gennem de seneste år, og raterne har været i store svingninger i år. Tendensen har været til konstant faldende rater, som en gang i mellem løftes markant af fælles prisstigninger blandt rederierne - for så at falde tilbage igen.

Rederierne har - ofte med Hapag-Lloyd som først ude - annonceret ratestigninger næsten hver måned siden juli. Succes 1. juli og 1. august afløst af et fejlslagent rateløft i september, mens seneste fælles indsats 1. november gav pote.

I ugen op til 1. november steg spotraten på Asien-Europa-ruten nemlig med 112 pct. til 1423 dollar per teu ifølge tal fra Shanghai Shipping Exchanges SCFI-indeks. I de seneste to uger er spotraten dog dykket igen med vanlig hast - i alt er raten faldet 210 dollar per teu til 1213 dollar.

RITZAU FINANS

Hapag-Lloyd søsætter nyt rateløft på Asien-Europa

Forsigtigt tilbagefald i rater efter stort november-løft

 

 

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Rederier

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere